10 sleutels tot geluk voor je kind (én jezelf)

Het komt wel eens voor dat ik mijn dag niet heb. Mijn jongste dochter heeft dat meteen in de gaten en probeert me dan op te vrolijken door gekke bekken te trekken of op mijn voorhoofd te kriebelen. Dan geef ik haar een dikke knuffel en zeg dat ik haar heel lief vind, maar dat het niet haar taak is om mij gelukkig te maken. Alleen ikzelf ben daarvoor verantwoordelijk.

Het is niet onze taak onze kinderen gelukkig te maken

We gunnen onze kinderen het allermeest dat ze gelukkig zijn. Maar net zo min als het niet de taak is van onze kinderen om óns gelukkig te maken, is het ook niet onze taak om onze kinderen gelukkig te maken. Je vindt het misschien een heftige uitspraak, maar wij zijn uiteindelijk niet verantwoordelijk voor het geluk van onze kinderen. Ook al voelt het soms wel zo.

Als ouders zijn wij er wél verantwoordelijk voor dat we onze kinderen voldoende zorg, aandacht en liefde geven, elementen die bijdragen aan hun geluk. En dat we ingrijpen wanneer een kind klem zit en er zelf niet uitkomt. Maar ieder mens is uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn of haar eigen geluksgevoel. En ieder mens heeft zijn of haar eigen weg te gaan.

Liefdevolle begeleiding

Wij zijn uiteindelijk niet verantwoordelijk voor het geluk van onze kinderen. Maar het is wél belangrijk dat we hen (en onszelf) liefdevol begeleiden bij het ontwikkelen van een aantal basishoudingen die bijdragen aan geluk.

Zodat onze kinderen zo goed mogelijk voorbereid zijn op het leven en op de onvermijdelijke hoogte- en dieptepunten die het leven met zich meebrengt. Zodat ze kunnen genieten van de fijne momenten, en moeilijke momenten het hoofd kunnen bieden. Zodat ze het gevoel hebben van betekenis te zijn en iets bij te dragen aan de wereld.

De 10 sleutels tot geluk

In het boek ‘Geluk voor kinderen‘ van Leo Bormans, ambassadeur van geluk en levenskwaliteit, staan 10 ‘sleutels’ tot geluk.

De sleutels in het boek zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie. De eerste letters van de sleutels vormen samen de woorden ‘DROOM GELUK’.

Dit zijn de sleutels:

DDoelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
RRelaties: jezelf verbinden met anderen.
OOpenheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
OOpmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
MMezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.

GGeven: delen en iets doen voor andere mensen.
EEmoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
LLichaam: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten.
UUitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
KKracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen.

Het boek illustreert elke sleutel met behulp van een verhaaltje. Ook zijn er vragen die je aan je kind kunt stellen en opdrachten die kinderen kunnen doen.

Bewustwording

Mijn meiden vonden het leuk als ik na het eten steeds een van de verhaaltjes voorlas. En de vragen leidden tot verrassende gesprekken aan de eettafel tijdens het toetje. Ook de jongste, die vijf jaar was toen we het boek voor de tweede keer lazen, praatte vrolijk mee en deelde haar eigen mening naar aanleiding van de verhaaltjes en vragen.

Het boek helpt kinderen (en jezelf) om spelenderwijs bewust te worden van de elementen die bijdragen aan een gelukkig leven. En bewustwording bij je kinderen én jezelf is een belangrijke stap.

Maar hoe dan in de praktijk?

Als je je bewust bent van wat bijdraagt aan een gelukkiger leven, rijst de vraag: hoe breng je dat dan in de praktijk? Hoe help je je kind – en jezelf – om deze basishouding (verder) te ontwikkelen?

Ik ben van plan om de komende weken steeds een van de sleutels te bespreken en actief te onderzoeken hoe je deze in de praktijk kunt brengen. Voor jezelf én met je kinderen. Ik deel mijn persoonlijke ‘aha- en o nee!-ervaringen met je en waar mogelijk geef ik je handige tips.

Volgende week wil ik beginnen met de eerste sleutel: ‘Doelen’.

We hebben allemaal doelen – bewust of onbewust. Sommige doelen bereik je, andere doelen niet. Hoe komt dat? En wat kun je eraan doen? Hoe stel je doelen waar je gelukkig van wordt? En hoe kun je je kinderen hierbij begeleiden, ook op jonge leeftijd? Dat wil ik volgende week aan bod laten komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *