Home » Archieven voor januari 2017

Maand: januari 2017

Van druk naar geluk: de 7e sleutel tot geluk, emoties

Tranen onder mijn 3D bril: de 7e sleutel tot geluk

Met de meiden ga ik naar de film Sing, over de koala Buster die een talentenjacht organiseert om zijn geliefde theater van de ondergang te redden.  Ik vermaak me kostelijk – terwijl ik niet eens zo van animatiefilms hou – en de meiden ook. Lenthe zit regelmatig op haar stoel te dansen bij de liedjes en ook Sterre gaat op haar eigen verstilde wijze compleet op in de film.

Een van de hoofdfiguren is de tiener Meena. Ze wil meedoen met de talentenjacht, maar heeft enorm last van plankenkoorts en durft steeds niet.  Ze krijgt van Buster een rol als toneelknecht. Maar dan, op een moment dat het theater verloren lijkt te zijn, horen we haar voor het eerst echt voluit zingen, als ze denkt dat niemand haar hoort.

Tranen onder mijn 3D bril

Bij mij lopen de tranen onder mijn 3D bril uit. Combinatie van de mooie stem en de overwinning op zichzelf, of zoiets. Ik veeg ze weg en kijk opzij. Ook Sterre’s wangen zijn nat. Ik buig me naar haar toe en fluister: “Ik moet ook huilen”. “Nou,” zegt Sterre, ik huil al voor de vierde keer.”

Emoties uiten en een positieve houding aannemen: het is de 7e sleutel tot geluk volgens het boek ‘Geluk voor kinderen‘ van Leo Bormans.

Schaamte

Ik schaamde me vroeger voor mijn tranen en wilde niet dat andere mensen ze zagen, of het nu tranen van verdriet waren of van ontroering. Ik vond het niet stoer, wilde me niet laten kennen.

Over het algemeen kon ik ze ook goed binnenhouden. Maar na de geboorte van de meiden is dat veranderd. Ik heb sneller tranen in mijn ogen, vooral van ontroering. Alsof zij een luik hebben opengezet dat niet helemaal meer dicht gaat. Maar in tegenstelling tot vroeger ben ik er nu blij mee: ik laat me raken en dat maakt het leven rijker.

Als een bal onder water

Hardnekkig emoties onderdrukken is als proberen een grote bal onder water te houden. Dat lukt een tijdje, maar op een gegeven moment springt de bal met kracht onder je handen vandaan omhoog. Als ik bijvoorbeeld te lang mijn irritatie onderdruk omdat de meiden ruziën en er niets van zeg, kan het zijn dat ik ineens ga snauwen.

Als ik eerder in het proces bij mezelf irritatie of boosheid bemerk, kan ik dit op een rustige manier uiten. Zonder dat de mensen om me heen ineens schrikken van mijn uitbarsting.

Verdrinken

Het kan af en toe fijn zijn om je even lekker mee te laten slepen door je emoties. Even zwelgen in verdriet, hartgrondig een aantal krachttermen roepen (die je kinderen nooit mogen zeggen) als je printer het weer eens niet doet (guilty!), even griezelen bij een horrorfilm.

Maar als je je voortdurend laat meeslepen door je emoties, verdrink je erin. En dat zorgt voor een druk hoofd én langdurige spanning in je lijf.

Want emoties met een hoge intensiteit – bijvoorbeeld woede en angst, maar ook uitgelatenheid – zorgen voor fysiologische arousal (fysieke opwinding). Deze emoties activeren namelijk de stressrespons van je lichaam. Hierbij stijgt je hartslag, worden je zweetklieren geactiveerd en word je schrikachtig.

Voor korte tijd is dit niet erg, maar gebeurt dit voortdurend, dan wordt het belastend voor je lichaam. En dan kan het gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je immuunsysteem en je algehele welzijn.

90 seconden regel

Bij emoties vindt er een chemische reactie plaats in je lichaam die na 90 seconden weer voorbij is. Dat concludeerde wetenschapper Jill Bolte Taylor. Dit geldt zelfs voor de meest heftige emoties. Als je jezelf openstelt en met volle bewustzijn bij de emotie ‘blijft’, is deze in principe na 90 seconden weer uit je lichaam verdwenen.

Maar verzet je je tegen de emotie of blijf je er over nadenken, dan blijft de chemische reactie voortbestaan in je lijf. Feitelijk maak je dan – onbewust – de keuze om in een emotie te blijven ‘hangen’. En gebeurt dit te vaak en te lang, dan kan dat – zoals hierboven beschreven – gevolgen hebben voor je welzijn.

Emoties uiten met respect voor jezelf én de ander

Langdurig emoties onderdrukken werkt dus niet. En je er voortdurend door laten meeslepen is ook niet handig op de lange termijn. Er 90 seconden lang bij blijven, zoals hierboven beschreven, kan je helpen om de emotie weer los te laten.

In bepaalde gevallen is het ook handig om je emotie te uiten naar anderen. Omdat er bijvoorbeeld een grens is overschreden: je kinderen slaan elkaar de hersens in of iemand op kantoor kapt je steeds af in een overleg als je iets wilt zeggen.

Bij het uiten van emoties gaat het erom dat je dit doet met respect voor jezelf én voor de ander. In het heetst van de strijd is dit niet altijd makkelijk. Even ‘afkoelen’ of eerst zelf 90 seconden met aandacht bij de emotie blijven, kan dan helpen.

Daarna kun je op duidelijke manier aan de ander aangeven waar je bijvoorbeeld boos over bent en wat jouw behoefte is. Zo is de kans ook groter dat de ander reageert op een constructieve manier.

Goed voelen

Goed kunnen voelen, je laten raken: het is een kwaliteit, zo vertel ik Sterre regelmatig. Ik merk dat ze dit steeds meer accepteert. Nog steeds vindt ze het niet leuk als ze moet huilen wanneer ze in de klas een film kijken. En dat kan ik me helemaal voorstellen. Maar ze kan er ook al grapjes over maken. En daarmee is ze veel verder dan ik op die leeftijd.

Tip

Merk je bij jezelf boosheid, irritatie, angst of een andere (heftige) emotie op? Neem dan eens 90 seconden om aanwezig te blijven bij de emotie en die echt toe te laten te doorvoelen. Zonder afleiding, zonder aandacht te besteden aan allerlei gedachtes die je misschien hebt. Zet eventueel een timer. Hoe voel je je na die 90 seconden?


Misschien is het je opgevallen dat de 7e sleutel tot geluk een tweede deel bevat dat hier nog niet aan bod is gekomen: een positieve houding aannemen. Om dit bericht niet te lang te maken, schrijf ik daar een andere keer over. Want het ligt voor de hand dat een positieve houding aannemen je geluk bevordert. 


Wil je meer weten over Jill Bolte Taylor?

Jill Bolte Taylor is een Amerikaanse hersenwetenschapper die zelf een hersenberoerte kreeg en de wereld ineens heel anders waarnam. Ze vertelt erover in haar interessante TED Talk.


DROOM GELUK

Deze blogpost is de 7e post in een serie blogposts over de 10 sleutels voor geluk, gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.  Hier zijn de andere sleutels:

  1. Doelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
  2. Relaties: jezelf verbinden met anderen.
  3. Openheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
  4. Opmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
  5. M– Mezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.
  6. G– Geven: delen en iets doen voor andere mensen.
  7. E– Emoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
  8. L– Lichaam: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten.
  9. U– Uitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
  10. K– Kracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen

Hoe geven leuk blijft – de 6e sleutel tot geluk

27 april 2015: in alle vroegte vertrekken Sterre – dan nog 7 jaar – en de Man naar het Sarphatipark. Het is Koningsdag. In het park zetten ze alles op. Een grote doos met een foto van een aap staat prominent vooraan. Sterre voert namelijk actie voor de orang-oetan, een initiatief van de WNF Rangers.

Aan het eind van de dag heeft Sterre tegen de 200 euro opgehaald die ze wil doneren aan het goede doel. ‘Wil je echt niet een deel zelf houden?’, vraag ik haar. Beslist schudt ze nee. Ik verzamel al het contante geld en maak het bedrag over naar het rekeningnummer van het Wereld Natuur Fonds. Sterre is blij en straalt.

Geven: delen en iets doen voor anderen. Het is de 6e sleutel tot geluk volgens het boek ‘Geluk voor kinderen‘ van Leo Bormans.

Het is algemeen bekend dat iets doen voor anderen bijdraagt aan je geluksgevoel. Zo merk ik zelf dat ik blij word als ik iemand anders van dienst kan zijn. Dat kan om iets heel simpels gaan, zoals iemand helpen als hij vastloopt met een excelsheet of iemand trakteren op een lekkere lunch.

Maar ook een luisterend oor bieden of iemand begeleiden op weg van druk naar geluk (of naar geluk in de drukte) maakt me blij. Daarna kan de ander zelf weer verder en ik hou er een voldaan gevoel aan over: dubbel geluk dus!

Plichtsbesef of de wens aardig gevonden te worden

Ik denk wel dat het uitmaakt vanuit welk gevoel of vanuit welke gedachte je geeft of deelt, zowel voor jezelf als voor de ander. Het kan zijn dat je geeft of deelt vanuit de wens aardig gevonden te worden. Of vanuit plichtsbesef of de gedachte dat ‘het’ zo hoort. Of misschien geef je wel omdat je iets terug wilt ontvangen: voor wat hoort wat.

We geven of delen allemaal wel eens iets uit plichtsbesef of om aardig gevonden te worden. Onze tijd, bijvoorbeeld bij familiebezoek waar we eigenlijk geen zin in hebben of wanneer we ons aanmelden als klassenouder omdat we vinden dat we toch ook iets moeten bijdragen.

En misschien geef je geld aan de collectant die voor de deur staat, omdat je het vervelend vindt om nee te zeggen. Ook al is het niet voor een goed doel waarmee je je werkelijk verbonden voelt.

En na de vierde keer dat je op de kinderen van een vriendin hebt gepast, verwacht je misschien bewust of onbewust dat zij jou een wederdienst bewijst.

Het grote gevaar

Op zich is er niets mis met af en toe geven en delen vanuit plichtsbesef of de wens aardig gevonden te worden. En het is menselijk om iets terug te verwachten als je veel geeft. Maar er schuilt een gevaar in te vaak geven om deze redenen.

Geef je te vaak en te veel vanuit plichtsbesef of de wens om aardig gevonden te worden, dan is de kans groot dat je regelmatig over je eigen grenzen heen gaat. En dat veroorzaakt drukte in je hoofd en spanning in je lijf.

Je kunt ook het gevoel krijgen dat je je voortdurend ‘opoffert’ voor anderen. Geven voelt dan ‘zwaar’, als een opgave. En de kans bestaat dat je verongelijkt raakt als je daarvoor niet de erkenning of de tegenprestatie krijgt die je zou willen.

Je geeft dan eigenlijk vanuit een ‘tekort’: een tekort aan liefde voor jezelf – en welbeschouwd ook voor de ander. Want hoe zou jij het zelf vinden als iemand alleen maar aan jou ‘geeft’ vanuit plichtsbesef? Of wanneer iemand het gevoel heeft zich te moeten opofferen voor jou?

Geef je te lang vanuit een ‘tekort’, dan voel je je uiteindelijk uitgeblust en opgebrand. Op dat moment kun je niet meer geven. Je hebt dan te veel van jezelf weggegeven en je kunt alleen nog maar opgeven.

Oprecht verlangen

Geven vanuit liefde, vanuit je hart, betekent dat je geeft vanuit een oprecht verlangen iets voor een ander te willen betekenen. Zonder bijbedoelingen, zonder een gevoel van opoffering. Je geeft vanuit liefde voor de ander én voor jezelf.

Daarbij zorg je niet alleen goed voor de ander, maar ook voor jezelf.  Want je beseft dat je alleen écht kunt geven vanuit liefde en overvloed als je jezelf geeft wat je nodig hebt. 

Geven vanuit liefde, vanuit je hart, voelt lichter en vrijer dan geven vanuit een gevoel van opoffering. Het geeft rust en voldoening en draagt bij aan je geluk: van druk naar geluk!

Voor de olifanten

27 april 2016: in alle vroegte vertrekken Sterre en de Man naar het Sarphatipark voor Koningsdag. Dit keer voert Sterre actie voor de olifant. En ook dit keer haalt ze weer veel geld op. Maar nu merk ik bij haar een lichte aarzeling om al het geld te doneren.

“Mop,” zeg ik tegen haar, “het is echt oké om een deel zelf te houden. Het is heel mooi dat je zo veel wilt weggeven en tegelijkertijd mag je ook goed voor jezelf zorgen.” Sterre besluit een klein bedrag te houden en de rest te doneren aan het goede doel. Ze is blij en ze straalt. Ik geef haar een dikke knuffel. Zo trots op haar!


DROOM GELUK

Deze blogpost is de 6e post in een serie blogposts over de 10 sleutels voor geluk, gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.  Hier zijn de andere sleutels:

  1. DDoelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
  2. RRelaties: jezelf verbinden met anderen.
  3. OOpenheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
  4. OOpmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
  5. MMezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.
  6. GGeven: delen en iets doen voor andere mensen (deze blogpost).
  7. EEmoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
  8. LLichaam: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten.
  9. UUitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
  10. KKracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen
Van druk naar geluk

Hoe ben je jezelf? De 5e sleutel tot geluk

Ouder worden: ik vind het niet zo erg. Want in ruil voor die paar extra rimpels en kilo’s krijg ik een hoop wijsheid terug. Wijsheid die zich vertaalt in steeds meer zijn wie ik écht ben, ‘warts and all’, zoals ze dat in het Engels zeggen.

Jezelf zijn leidt tot minder drukte in je hoofd

Jezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten. Zo omschrijft Leo Bormans de 5e sleutel tot geluk in zijn boek ‘Geluk voor kinderen’. En als je jezelf aanvaardt en goed in je vel zit, leidt dat tot minder drukte in je hoofd en in je lijf. Je volgt je eigen pad en maakt keuzes die beter bij je passen. Van druk naar geluk!

Maar wat betekent jezelf zijn precies? En hoe doe je dat dan, jezelf aanvaarden, met al je mooie en minder mooie kanten?

Een groot misverstand

Ten diepste aanvaarden wie je bent is één van de grootste cadeaus die je jezelf (en je kinderen!) kunt geven. Maar laat me meteen een groot misverstand uit de weg ruimen.

Jezelf aanvaarden wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor groei of ontwikkeling. Of dat je denkt: ‘Zo ben ik nu eenmaal’ en dit zinnetje als excuus gebruikt om groei te vermijden. Want op die manier wordt het een overtuiging die jou als het ware ‘vastzet’ en die je belemmert in je geluk.

Wat het wél is, jezelf aanvaarden

Maar wat is het dan wél, jezelf aanvaarden? Het wil in ieder geval zeggen dat je met compassie en liefde kijkt naar jezelf. Dat je jezelf accepteert met al je mooie en minder mooie kanten. Dat je jezelf kunt vergeven voor de fouten die je hebt gemaakt. En dat je erkent dat je op dat moment gedaan hebt wat in je macht of binnen je mogelijkheden lag. Het betekent dat je aanvaardt dat je niet perfect bent of hoeft te zijn.

Bij werkelijke aanvaarding speelt zowel het hoofd als het hart een rol. Verstandelijk weten dat je niet perfect hoeft te zijn, wil nog niet zeggen dat je het ook echt doorvóelt. En daar draait het uiteindelijk om. Kun je werkelijk voelen dat je oké bent, dat je perfect bent in al je imperfectie?

Handel je vanuit angst of vanuit liefde?

Als je zelfhulpboeken verslindt en de ene na de andere workshop volgt vanuit het gevoel dat je niet goed genoeg bent, of jezelf moet verbeteren, dan handel je vanuit angst. Angst zorgt voor drukte in je hoofd en onrust in je lijf.

Als je daarentegen handelt vanuit een diepe aanvaarding van jezelf, handel je vanuit liefde. En dan draagt groei en ontwikkeling bij aan je geluk. Je ontwikkelt jezelf dan op een manier die bij je past, bij wie je werkelijk bent: jezelf.

Ont-wikkelen: de lagen afwikkelen tot je bij de kern komt. De kern van wie je bent. En hoe meer je jezelf bent, hoe meer dit bijdraagt aan je geluk. Je handelt dan overeenkomstig jouw kern, jouw ‘natuur’, jouw natuurlijke staat van zijn. En als je dat doet, zul je merken dat je ook steeds lekkerder in je vel gaat zitten.

Maar hoe dan?

Maar hoe doe ik dat dan, mezelf aanvaarden en mezelf zijn? Als ik put uit mijn eigen ontwikkeling (zie ook mijn allereerste blogpost ‘Huh, unapolo… watte?’), de literatuur en mijn opleidingen, zie ik een aantal dingen die mij geholpen hebben en die ik graag met je deel.

1. Erkennen van mijn mooie en minder mooie kanten 

Als therapeut of coach ben je je eigen instrument en dat betekent dat je voortdurend reflecteert op je eigen handelen en zijn. Tijdens mijn opleiding vond ik het erkennen van mijn mooie kanten moeilijker dan het erkennen van mijn minder mooie kanten! Het voelde al snel als opscheppen en bovendien vond ik mijn mooie kanten helemaal niet zo bijzonder. Er waren immers een heleboel verbeterpunten, en die vond ik toen veel belangrijker.

Inmiddels weet ik veel beter wat mijn mooie kanten en talenten zijn. Ik durf ze te erkennen én in te zetten, waardoor ik veel meer doe wat bij me past en me gelukkiger voel. Ik kom ook veel makkelijker uit voor mijn gebreken. En dan maak ik een bewuste keuze of ik me daarin verder wil ontwikkelen of dat het betreffende gebrek een gebrek mag blijven.

Wat zijn jouw mooie kanten en talenten, en wat zijn je minder mooie kanten? Pak een schriftje en schrijf eerst al je mooie kanten en talenten op.

Censureer jezelf niet en laat je bescheidenheid achterwege! Waar laat je je mooie kanten en talenten al zien? En waar zou je ze nog meer kunnen laten zien?

Schrijf daarna de dingen op die je minder leuk vindt van jezelf.  Welke ‘gebreken’ wil je verder ontwikkelen? En welke gebreken neem je gewoon voor lief? Maak daarin een bewuste keuze. Je hoeft niet alles te zijn en te kunnen!

Ik heb jaren geleden aan vrienden, familieleden en collega’s gevraagd om  drie sterke kanten van mij op te schrijven en drie verbeterpunten. Dat vond ik spannend, maar ook erg leuk!  Het gaf me inzicht in hoe anderen mij zien en in hoeverre dat overeenkomt met hoe ik mezelf zie. Durf jij het ook aan?

2. Loslaten van beperkende overtuigingen 

Vroeger wilde ik graag dat iedereen mij aardig en leuk vond. Dus gedroeg ik me vaak naar wat ik dácht dat anderen van mij verwachtten.  Ik liet anderen vaak voor mij kiezen en daarbij ging ik regelmatig over mijn eigen grenzen heen. De overtuiging: “Iedereen moet mij aardig vinden” belemmerde mij in mijn geluk.

Ik heb mijn oude overtuiging vervangen door de overtuiging: ‘Niet iedereen hoeft mij aardig of leuk te vinden’. Deze overtuiging doet niets af aan mijn wens om anderen tot dienst te zijn, maar nu komt deze voort vanuit een dieper verlangen om – op mijn eigen wijze – van betekenis te zijn voor een ander.

Welke overtuigingen draag jij met je mee die jou belemmeren in je geluk? Schrijf ze op en onderzoek ze. 

Dat kun je bijvoorbeeld doen met behulp van de vier vragen van Byron Katie (op haar Nederlandse website kun je gratis ‘Het kleine boekje’ downloaden met uitleg en voorbeelden) :

  1. Is het (de gedachte of overtuiging) waar? (Ja of nee. Bij nee ga je naar vraag 3)
  2. Kun je absoluut weten dat het waar is? (Ja of nee)
  3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
  4. Wie zou je zijn zonder de gedachte?

Wees nieuwsgierig wanneer je je overtuigingen onderzoekt. Probeer er van een afstandje naar te kijken, zonder jezelf ermee te vereenzelvigen. Je hébt overtuigingen, maar je bént ze niet! Hoe meer je je beperkende overtuigingen los kunt laten, hoe meer je jezelf kunt zijn.

3. Met liefde en compassie naar jezelf kijken 

We zeggen soms dingen tegen onszelf die we nooit tegen onze beste vriendin zouden zeggen. We kunnen genadeloos hard zijn voor onszelf en we zijn vaak onze eigen grootste criticus.

Betrap je jezelf erop dat je moppert op jezelf of jezelf neerhaalt? Bedenk dan wat je tegen je beste vriendin zou zeggen.

Hoe meer je met liefde en compassie naar jezelf kunt kijken, hoe meer je jezelf toestaat om ook echt jezelf te zijn. Dan realiseer je je dat je ook ‘maar’ een mens bent, net als alle andere mensen.

Prinsessenkasteel

Ooit hebben we de fout begaan om mijn oudste dochter een heel mooi prinsessenkasteel te geven voor haar verjaardag. Ik had het cadeau gekocht omdat ik haar wilde helpen haar fantasie te ontwikkelen. Ze lijkt namelijk in sommige opzichten op mij toen ik klein was. En ik heb later vaak gedacht: ‘Hadden mijn ouders maar meer gedaan om mijn fantasie en creativiteit te stimuleren’.

Maar diep in mijn hart wist ik dat het prinsessenkasteel niet het cadeau was dat het meest bij haar paste. Ze heeft er dan ook nauwelijks mee gespeeld. Toen ik haar vroeg wat ze – eerlijk – van het kasteel vond, zei ze: ‘Ik vind het wel mooi om naar te kijken’.

Mijn oudste dochter houdt niet van vrij tekenen of allerlei verhalen verzinnen, maar leert zichzelf wél via video’s op Youtube de meest geweldige patronen te haken of heeft het geduld om een dier te loomen. In mijn wens om haar te helpen haar fantasie te ontwikkelen, ging ik voorbij aan haar talenten en wat bij háár past.

Mogen jouw kinderen echt zichzelf zijn of probeer je ze bewust of onbewust toch een bepaalde kant op te sturen? Heb je werkelijk oog voor hun unieke talenten en mooie kanten, én kun je hun ‘gebreken’ voor lief nemen? 

Jong geleerd is oud gedaan

Ik vroeg laatst aan mijn jongste dochter van 6 jaar wat zij leuk of goed vond aan zichzelf. Daar hoefde ze niet lang over na te denken. En met haar toestemming deel ik haar letterlijke antwoorden hier:

  • ‘Dat ik heel behulpzaam ben.’
  • ‘Soms vind ik dingen moeilijk en dan leer ik ze gewoon.’
  • ‘Ik zeg nee als ik iets echt niet wil. Dan zeg ik dat eerlijk tegen mijn vriendinnen.’

En op mijn vraag wat ze minder leuk aan zichzelf vond, zei ze: ‘Ik jok soms een beetje tegen mijn vriendinnen als ik een geheimpje van mezelf niet wil doorvertellen. Dan verzin ik iets anders.’

Op 6-jarige leeftijd kan zij dit al zo zonder enige hulp verwoorden. Hopelijk is in dit geval jong geleerd ook oud gedaan!

Bikini

Ik schreef aan het begin dat ik ouder worden niet zo erg vind. Met de nadruk op ‘niet zo’. Want het duurt in de zomervakantie nog steeds een paar dagen voordat ik me helemaal op mijn gemak voel in mijn bikini. Maar op de ongemakkelijke momenten denk ik dan: dit lijf is gezond, het heeft mij twee geweldige kinderen gegeven, het brengt mij van a naar b en het geeft mij nog steeds plezier, warts and all…


DROOM GELUK

Deze blogpost is de 5e post in een serie over de 10 sleutels tot geluk, gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.  Hier zijn alle andere sleutels:

  1. DDoelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
  2. RRelaties: jezelf verbinden met anderen.
  3. OOpenheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
  4. OOpmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
  5. MMezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.
  6. GGeven: delen en iets doen voor andere mensen.
  7. EEmoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
  8. LLichaam: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten.
  9. UUitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
  10. KKracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen.