Home » Archieven voor

Maand: april 2018

Creëer mini-momenten van ontspanning in je drukke schema

Af en toe denk ik terug aan de periode dat de meiden nog heel klein waren. Hoe het bijna onmogelijk was om rustig te douchen of naar het toilet te gaan als de Man er niet was om de meiden op te vangen.

Hoe ik met één been half uit de douche het wipstoeltje waar Sterre in lag heen en weer bewoog. Of, later, hoe kleine vuistjes op de deur bonkten om mijn aandacht te trekken als ik net één minuut op het toilet zat.

Toen ik na mijn zwangerschapsverlof weer ging werken, zei ik op kantoor  gekscherend dat ik daar lekker kwam uitrusten. En dat was maar voor de helft een grapje.

Inmiddels zijn de meiden tien en zeven en kan ik ongestoord douchen of naar het toilet – meestal dan. En vergeet ik vaak wat een luxe dat eigenlijk is, tijd voor mezelf, tot ik naar moeders van heel jonge kinderen luister. Die hebben het wat dat betreft vaak zwaarder dan de meesten van ons.

Een paar minuutjes

Maar hoe druk je het ook hebt, er zijn altijd manieren om rust in de drukte te vinden, al is het maar heel even.

Je kunt per dag best één tot vijf minuten vinden om even pas op de plaats te maken. Om bewust adem te halen. Om je opgetrokken schouders  te laten zakken of even te denken aan iets waarvan je gaat glimlachen of rustig wordt.

Want als je per dag niet eens vijf minuten hebt om even te ontspannen, dan ben je aan het óverleven en niet aan het léven.

Mijn mini-momenten van ontspanning

Soms lukt het een dag niet om een uur of langer rust of ontspanning voor jezelf te creëren. Gewoonweg omdat je werkt, als taxichauffeur voor de kinderen fungeert, kookt, een opleiding doet en allerlei andere zaken op de planning hebt staan die nu eenmaal bij een druk leven horen.

Op zo’n dag creëer ik mini-momenten van ontspanning voor mezelf. Gedurende dertig seconden tot vijf minuten doe ik (n)iets om weer even op te laden. 

Een greep uit mijn mini-momenten van ontspanning:

  • Op de fiets bewust luisteren naar de vogels in het Vondelpark en mijn schouders laten zakken,
  • Me even helemaal uitrekken / uitstrekken of op een andere manier bewegen,
  • Rustig en bewust ademhalen gedurende 30 seconden (buikademhaling),
  • Een favoriet muzieknummer luisteren,
  • Op kantoor: mijn houding checken en weer rechtop gaan zitten met mijn voeten goed op de vloer,
  • Even bewust mijn lijf voelen, van mijn voeten naar mijn kruin,
  • Uit het raam staren,
  • Een glas water halen en daarbij heel rustig naar het aanrecht lopen,
  • Bewust genieten van een kopje koffie of thee.

Meerdere malen per dag

Deze mini-momenten van ontspanning creëer ik meerdere malen per dag. 

Je kunt een aantal van deze dingen namelijk doen terwijl je met iets anders bezig bent. Zo kun je bijvoorbeeld een paar keer rustig ademhalen langs het sportveld, in de auto of op de fiets (bij voorkeur niet je ogen sluiten dan), op kantoor of thuis, in de rij bij de kassa of op de wc.

Ben je bang dat je in de hectiek vergeet om deze mini-momenten van ontspanning voor jezelf te creëren? Plan ze dan in gedurende de dag met behulp van je telefoon. Of gebruik er vaste momenten voor.

Zo kun je jezelf voornemen dat je iedere keer dat je naar het toilet gaat / je handen wast / boodschappen doet / op de fiets zit tien keer bewust in- en uitademt.

Want soms is een aantal keer rustig en bewust ademhalen het enige dat nodig is om mentaal even uit de dagelijkse drukte te stappen.

En zo creëer je met mini-momenten van ontspanning toch ruimte voor jezelf ondanks je drukke schema.

Food for thought (and action)

Creëer jij voor jezelf ook van dit soort mini-momenten van ontspanning? Zo ja, wat doe je dan? Zo nee, wat zou je kunnen doen en hoe zou je dit soort momenten meer in je leven kunnen integreren als je daar behoefte aan hebt?

Hoe je ‘leuk druk’ van ‘niet-leuk druk’ kunt onderscheiden

Verdorie, was het alwéér twaalf uur! En ik had me nog zó voorgenomen om rond tien uur in bed te liggen, want morgen had ik een volle dag en moest ik vroeg op. 

 Ik was de tijd weer eens vergeten. Dat gebeurt de laatste tijd wel vaker als ik zit te tekenen op mijn iPad of met mijn nieuwe website bezig ben. Daar kan ik blijkbaar zó in opgaan, dat ik alles om me heen – inclusief de tijd –  vergeet.

Vermoeid, maar toch energie om te….

Na een volle dag werken ben ik ’s avonds vaak moe, zeker de laatste maanden waarin ik naast mijn andere werkzaamheden een grote freelanceopdracht heb die vereist dat ik minimaal drie dagen fysiek op een kantoor aanwezig ben. Een opdracht waarbij ik minder vrij ben om mijn tijd zelf in te delen.

Als de meiden dan eenmaal op bed liggen, heb ik weinig energie om nog van alles te ondernemen. 

Maar dat geldt blijkbaar niet voor tekenen. Of voor het net zo lang testen van het printen en snijden van stickervelletjes totdat ik tevreden ben. Of voor het opzetten van een nieuwe website.

En zo kan het dat ik na een drukke dag met een volgende drukke dag in het verschiet, toch pas rond twaalf uur naar bed ga. Zonder mijn vermoeidheid te voelen.

Niet-leuk druk

De laatste maanden heb ik het – voor mijn doen en algemene energieniveau althans – druk.

Maar er is wel een verschil tussen ‘leuk druk’ en ‘niet-leuk druk’.

Sommige activiteiten vallen onder niet-leuk druk. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld belastingaangifte of het huishouden doen (dat heb ik dan ook zo veel mogelijk uitbesteed). Maar ook te veel werk doen dat geen (creatieve of intellectuele) uitdaging biedt of waarbij ik niet de ruimte heb om zelf mijn tijd in te delen.

Wel leuk druk

Andere activiteiten vallen onder ‘leuk druk’. Zo vind ik het heel leuk om mijn blog te schrijven, om plannen van aanpak op te stellen en (verbeter)processen te begeleiden.

En dus ook om te tekenen op mijn iPad en net zo lang te fröbelen met mijn snijmachine tot mijn stickervellen  er goed uitkomen.

(‘Ben je universitair geschoold, maak je stickertjes’, zo grapte laatst iemand die mij al langer dan vandaag kent. Tja, the heart wants what the heart wants. Of misschien wel: hoe ouder hoe gekker.)

 

Stickers mintgroen stationery

stickers bloemen roze

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoewel deze activiteiten natuurlijk ook energie kosten, géven ze me voornamelijk energie. En daarnaast veel voldoening.

Is de balans tussen leuk druk en niet-leuk druk verstoord, dan word ik ongelukkig. En dan is het tijd om de balans weer te herstellen. 

Hoe je leuk druk van niet-leuk druk kunt onderscheiden

Maar hoe kun je leuk druk van niet-leuk druk onderscheiden? Hieronder een paar richtlijnen.

Activiteiten die in de categorie leuk druk vallen: 

  • komen voort vanuit een soort innerlijke drang, niet omdat iemand je opdraagt ze te doen;
  • passen bij je droom, je missie, je visie of je (zelfbepaalde) doelen;
  • doe je, zelfs al snappen anderen er niets van (the heart wants what the heart wants);
  • gaan vaak gepaard met een soort ‘moeiteloosheid’, en de hobbels díe op je pad komen, zijn het waard om te nemen;
  • geven je energie en voldoening;
  • doe je zelfs wanneer je je moe voelt;
  • kunnen je alles om je heen laten vergeten.

Activiteiten die in de categorie niet-leuk druk vallen:

  • laten je vaak uitgeput achter;
  • doe je met tegenzin, of veroorzaken langzaam maar zeker steeds meer weerstand in je;
  • geven je diep van binnen een onbehaaglijk gevoel, het gevoel dat je iets doet wat niet bij je past;
  • kosten je steeds meer moeite om vol te houden;
  • zijn soms activiteiten die nou eenmaal ‘moeten’ (zoals je belastingaangifte doen).

Voor mij vallen tekenen op mijn iPad en stickers of boekenleggers maken blijkbaar in de categorie ‘leuk druk’. Want hoe veel ik ook op mijn bord heb en hoe moe ik me ook voel, dit zijn dingen die ik ook ’s avonds laat nog doe. En waarbij ik alles om me heen vergeet.

Food for thought

Welke activiteiten vallen voor jou onder leuk druk en niet-leuk druk? En hoe zit de verhouding tussen die twee categorieën bij jou? Als de weegschaal doorslaat naar de verkeerde kant, hoe zorg je er dan voor dat die weegschaal weer wat meer in balans komt?

Gerelateerde artikelen