Home » Archieven voor mei 2018

Maand: mei 2018

4 tips voor extreem drukke tijden

‘Help, wat heb ik me nu weer op de hals gehaald!’, dacht ik terwijl ik het kantoor verliet. 

Ik had zojuist – na overleg met de Man – een opdracht aangenomen waardoor ik tot eind juli meer dan fulltime zou werken.  Deels had ik dat gedaan om de organisatie waarvoor ik vaker werk uit de brand te helpen met de afronding van een groot Europees project. En deels omdat er na de zomervakantie nog geen andere langdurige opdrachten op me wachtten en ik kostwinner ben.

Het zou even druk worden, maar de termijn was gelukkig te overzien.

Not amused

Ze hadden me gevraagd voor deze opdracht omdat ze me, naast nauwkeurig en communicatief sterk, geduldig en kalm vinden. En dat zijn eigenschappen die nodig zijn in de hectische afrondingsfase met een harde deadline.

‘Ha’, dacht ik, ‘ze moesten me af en toe thuis eens zien’.

Zo was ik niet heel geduldig of kalm tegen de Man toen hij de oudste dochter had opgegeven voor een extra atletiektraining op Moederdag en mij was vergeten dat te melden.

Toen ons toch al gehaaste moederdaguitje ook nog in het water viel omdat de Man ons bij het verkeerde station de trein uit dirigeerde en we onverrichter zake naar Amsterdam moesten terugkeren, was ik not amused.  En dat heeft de Man geweten.

(Ter verdediging: ik was net ongesteld. En dit gaat zeker de laatste paar maanden vaak gepaard met hevigere stemmingswisselingen dan normaal. Ik geef de overgang de schuld.)

Geduldig en kalm

Geduldig en kalm: dat zijn eigenschappen die ik niet alleen voor het werk nodig heb de komende periode. Ik wil namelijk ook geduldig en kalm richting de meiden blijven, ook al werk ik de komende maanden meer dan fulltime.

En geduldig en kalm richting de Man, die nog meer dan normaal de huishoudelijke taken en de zorg voor de meiden op zich zal nemen.

Ik wil me ook van binnen geduldig en kalm voelen, ook al ligt er nog zo veel druk op de afronding van het Europese project en staan de projectcontroleurs voor de deur.

Kortom: ik had een plan nodig voor de komende maanden. Om niet te verzuipen én om een fatsoenlijk mens te blijven. 

4 tips voor extreem drukke tijden

Dat plan zou bestaan uit een aantal tips aan mezelf die ik de komende periode zou gaan toepassen. Ze waren niet nieuw, maar in extreem drukke periodes was het wel belangrijk om ze beter in de gaten te houden.

1. Duidelijk zijn over mijn grenzen

Bij het aannemen van de opdracht had ik heel duidelijk mijn grenzen aangegeven: een deel van het werk wil ik best op gezette dagen en tijden op kantoor doen,  maar het overige deel doe ik vanuit huis op momenten dat het mij uitkomt. Met een maximum aantal uren. Take it or leave it.  

Ook had ik met de Man overlegd: als ik deze opdracht aan zou nemen, zou dat betekenen dat hij verder weinig van me zou kunnen verwachten in het huishouden of het opvangen van de meiden.

Naar de meiden toe had ik aangegeven dat ik het de komende periode drukker zou hebben dan normaal, maar dat dit eind juli voorbij zou zijn. en dat we dan op vakantie zouden gaan.

2. Goed voor mezelf zorgen

Als ik omval, kan ik niet werken. Dus ik moest zorgen dat ik niet zou omvallen in deze extreem drukke periode. Dat betekende:

  • Zorgen voor voldoende slaap en dus op tijd naar bed. Sliep ik een keer wat later, dan zou ik de wekker ook wat later zetten.
  • Regelmatig eten: als ik ergens intensief mee bezig ben, vergeet ik soms te eten. Dus ik zou mijn alarm op mijn telefoon zetten voor tussendoortjes en de lunch.
  • Regelmatig rust nemen: niet heel hard doorgaan, maar pauzes inplannen.
  • Ter ontspanning tussendoor ook leuke dingen doen, alleen of met de meiden, zelfs al leek ik daar geen tijd voor te hebben. Want ik weet dat regelmatige ontspanning uiteindelijk mijn productiviteit en de kwaliteit van mijn werk ten goede komt.

Dit waren natuurlijk geen nieuwe maatregelen; ik moest er gewoon extra op gaan letten.

3. Accepteren dat sommige dingen tijdelijk op een lager pitje staan

Ik moest niet alleen naar anderen duidelijk zijn over mijn grenzen, maar ook naar mezelf. Dat betekende dat ik moest accepteren dat bepaalde zaken tijdelijk op een lager pitje zouden staan. 

Zo had ik het plan opgevat om een nieuwe homepage maken voor mijn website www.saschadegraaf.com, en wilde ik de Van druk naar geluk website ook aanpassen, maar dat moest dan maar even wachten.  Ook het uitbreiden van mijn webshop en wat projectjes in en om het huis zou ik uitstellen.

En ja, dan was het huis de komende maanden maar wat rommeliger dan ik zou willen. Daar zou niemand dood van gaan.

4. Vooruitkijken, plannen en organiseren

Ik zou de komende drukke periode alleen goed doorkomen als ik regelmatig tijd zou nemen om vooruit te kijken en te plannen. Ik maak ieder weekend al een globale planning voor de week in mijn bulletjournal, maar dat zou ik nu gedetailleerder gaan doen. En ik zou verder vooruit gaan kijken.

Let's plan

In de planning zou ik ook bewust tijd met de meiden opnemen. Dat betekende dat ik af en toe ’s avonds zou werken, iets wat ik normaal gesproken zoveel mogelijk probeer te vermijden, maar wat ik voor de komende twee maanden accepteerde.

Én ik zou dagelijks in de avond wat meer tijd nemen om de allerbelangrijkste taken voor de dag erna vast te stellen. Zo hield ik overzicht en wist ik ’s ochtends meteen waar ik aan toe was.

In ieder geval wél duidelijk

Zou het een leuke periode worden, de komende maanden? Ik zou in een heel rap tempo nieuwe dingen leren, en daar krijg ik energie van. Maar er zou weinig ruimte zijn voor een aantal andere dingen die ik graag doe.

Maar met behulp van mijn plan (of de tips aan mezelf) zou mijn leven in ieder geval overzichtelijk zijn. En was het heel duidelijk waar de prioriteiten lagen. Zo zou ik de komende extreem drukke periode goed doorkomen én – hopelijk – een fatsoenlijk mens blijven. 

Food for thought (and action)

Wat zijn jouw tips aan jezelf als je een drukke periode tegemoet gaat? En lukt het je om ze uit te voeren? Zo niet, wat zou je dan anders kunnen doen?

 

Geluk volgens Guido Weijers

Geluk volgens Guido Weijers (en wat marshmallows daarmee te maken hebben)

En toen stond daar ineens, in de nieuwsbrief van het De La Mar theater die ik snel scande op leuke kindervoorstellingen,  een voorstelling met de titel Masterclass Geluk.

Je kunt niet met goed fatsoen een blog over iets met geluk schrijven en een dergelijke melding negeren, dus ik klikte verder voor meer informatie. Het bleek dat de masterclass in kwestie gegeven werd door Guido Weijers, een cabaretier die ik wel kende van televisie.

Gelukzoekers

De voorstelling was twee dagen later en er bleken nog drie losse kaarten te zijn, waarvan één in het midden op rij twee. Ik riep snel naar de Man in de keuken ‘Ben jij thuis dinsdagavond bij de kinderen?’ en toen het antwoord bevestigend was, kocht ik een kaartje.

En zo zat ik dus twee avonden later, na een fietsritje van nog geen 10 minuten (ja, Amsterdam heeft ook zo zijn voordelen) in het De La Mar theater op een prima plek. In een zaal vol gelukzoekers, of verdwaalde theatergangers die dachten dat ze een echte cabaretvoorstelling te zien zouden krijgen.

Plezier, het goede leven en het zinvolle leven

Weijers haalt in zijn masterclass geluk regelmatig wetenschappelijke onderzoeken aan. De resultaten daarvan brengt hij met humor en voorbeelden uit zijn eigen leven.

Ook Aristoteles kwam voorbij die, aldus Weijers, onderscheid maakt tussen een aantal vormen van wat we geluk kunnen noemen: plezier of genot, het goede leven en het zinvolle leven.

Plezier of genot

Plezier of genot is het kortstondige geluksgevoel als je bijvoorbeeld een reep chocolade met karamel en zeezout opeet. Héél fijn. Op het moment zelf dan.

(De verwijzingen naar chocola zijn overigens geheel van mijzelf; Guido Weijers illustreert genot met het zogeheten bubbelbadmoment. Maar ik heb geen bad thuis. En wel chocola).

Het goede leven

Het goede leven is het leven waarin je het ‘goede’ doet. Dat betekent dat je niet elke dag een reep chocola wegwerkt, omdat je weet dat dit op de langere termijn niet goed voor je is en je niet gelukkiger maakt (denk aan het bikiniseizoen of dichtslibbende vaten). Je levert in dit geval korte-termijn genot in voor meer tevredenheid op de langere termijn.

Het uitstellen van korte-termijngenot is voor velen van ons soms best lastig, getuige ook het grappige filmpje over de bekende marshmellow test.  Daarbij krijgen kinderen de keuze van iemand: óf de marshmallow nu opeten óf wachten tot de persoon weer terugkomt en dan krijgen de kinderen twee marshmallows.

Het zinvolle leven

Het zinvolle leven is een leven waarin je actief betekenis of zin geeft aan je leven.  Om het chocoladevoorbeeld maar even door te trekken: je stoort je bijvoorbeeld aan de manier waarop de repen tot stand komen en zet zelf een chocoladefabriek op waarbij de productie milieuvriendelijk gebeurt en de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen.

(Vorige week stelde ik in een blogpost een vraag die hier mee te maken heeft: staat je ladder wel tegen de juiste muur? Met andere woorden: ben je nog wel bezig met datgene wat voor jou echt belangrijk is, datgene wat jouw leven zin geeft? En dat hoeft natuurlijk niet zo ingewikkeld te zijn als het opzetten van een verantwoorde chocoladefabriek. Ook meer tijd en aandacht besteden aan je gezin kan vallen onder het zinvolle leven.)

Geluk volgens Weijers

Een eensluidende definitie van geluk is er niet in de wetenschap volgens Weijers. Maar hij heeft er zelf wel een. Ik verwoord het mogelijk niet helemaal correct, want ik heb geen aantekeningen gemaakt tijdens de Masterclass, maar dit zegt Weijers (zo ongeveer):

Geluk is de ultieme balans tussen plezier (genot), tevredenheid en zingeving.

Tja, en dan is natuurlijk de vraag: wat is die ultieme balans dan precies? Daar gaat Weijers verder niet op in. En dat verschilt hoogstwaarschijnlijk ook per persoon. Maar dat je voor optimaal geluk alle drie de vormen in mindere of meerdere mate nodig hebt, dat is wel duidelijk.

Niets nieuws maar wel genoten

Weijers vertelde mij niets nieuws, maar het was toch goed om aan een aantal ‘geluksprincipes’ herinnerd te worden. En het was dan weliswaar geen cabaretvoorstelling, maar ik heb wel gelachen. En genoten.

En zo kwam ik net wat gelukkiger het theater uit, dan ik erin ging.

Meer informatie over de Masterclass Geluk

Geïnteresseerd in de Masterclass Geluk van Guido Weijers? Meer informatie kun je vinden op www.puurgeluk.nl.

Food for thought

Hoe zit het bij jou met de verdeling tussen genot, het goede leven en zinvolle leven? Komen alle drie voldoende aan bod in je leven? Welk aspect mag nog wat meer aandacht krijgen? 

Top tip voor je to-do lijst

Top tip voor je to-do lijst

‘Ja, zo herkenbaar!’ dacht ik glimlachend, toen ik een zin las in het book ‘Smarter Faster Better – The transformative power of real productivity’ van Charles Duhigg.

En jij herkent het misschien ook wel: iets op je to-do lijst zetten om het vervolgens door te strepen omdat je het al gedaan hebt. Dat heeft meestal niets met echte productiviteit te maken. Maar alles met je goed willen voelen.

Zoals het in het boek van Duhigg beschreven staat: ‘…you’re using it [je to-do lijst] for mood repair, rather than to become productive’. En ik moet bekennen: ik misbruik mijn to-do lijst ook regelmatig op deze manier.

Het gevaar

Een to-do lijst kan je helpen om te focussen en om actie te ondernemen. En een taak doorkrassen omdat je die (al) gedaan hebt, geeft nou eenmaal een goed gevoel. Maar daarin schuilt ook een gevaar.

Want als we zo gefocust zijn op het goede gevoel dat we krijgen wanneer we een relatief makkelijke taak voltooien en doorkrassen (in het boek heeft Duhigg het over onze ‘need for closure’), dan vergeten we soms om te checken of we ons nog richten op de juiste taken.

Dan ben je hard een ladder op aan het klimmen, maar staat je ladder misschien wel tegen de verkeerde muur.

Staat jouw ladder tegen de juiste muur

Voel je je productief of ben je productief?

En dat betekent dat je je misschien wel productief voelt, maar het niet echt bent. Daarnaast valt het lekkere gevoel dat je op korte termijn krijgt van het doorstrepen van relatief makkelijke taakjes die je (al) gedaan hebt, in het niet bij de onvrede op de langere termijn wanneer de taken die je doet niet matchen met wat je werkelijk belangrijk vindt.

Mag ik nou nooit meer een taak die ik net heb gedaan opschrijven en meteen weer doorkrassen? Natuurlijk wel! Maar ik ga er wel op letten dat het grootste deel van de taken op mijn to-do lijst overeenkomen met wat ik werkelijk belangrijk vind.

Zo, en nu streep ik de taak ‘blogpost schrijven, door op mijn to-do lijst. Weer een taak minder.

Tip van de week voor je to-do lijst

Pak je to-do lijst (voor de week of de dag) erbij. Ga na voor de taken die je hebt opgeschreven in hoeverre ze bijdragen aan de doelen die jij belangrijk vindt. Brengt het grootste deel van de taken op je to-do lijst je een stapje dichter bij wat je belangrijk vindt in het leven? En zo niet, hoe ga je dat veranderen?

Gerelateerd artikel