Home » Archieven voor

Maand: november 2018

5 tips om stress tijdens de feestdagen te voorkomen

Ik had heerlijk op mijn gemak wat boodschappen gedaan en liep net de drogist uit, toen iemand die ik niet kende me aansprak.

‘Nou, jij kan ook goed plannen!’ zei de vlotte vrouw van ongeveer mijn leeftijd. ‘Eh…’, stamelde ik en keek achterom of er niet iemand anders stond aan wie haar woorden gericht waren.

Ruim op tijd

De vrouw wees op mijn rollen sinterklaasinpakpapier. ‘Jij bent er lekker op tijd bij,’ lachte ze.

Dat klopte. Ik had – ver voor de komst van de Sint – ook al uitgerekend hoe vaak de meiden hun schoen mochten zetten en had alle schoencadeautjes al gekocht. Sinterklaas zou mij niet overvallen!

Goed in plannen

Ik ben er dus graag vroeg bij. Plannen is één van mijn kwaliteiten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het inschatten van tijd, ruimte en afstand, maar dat is een ander verhaal).

Tijdens mijn studie luisterde ik vaak met grote ogen naar mijn medestudenten die hele nachten hadden doorgehaald om voor een tentamen te leren.

Hoe doe je dat in hemelsnaam, zo’n hele nacht doorhalen?, vroeg ik me dan af. Dat lukte mij alleen als ik aan het dansen was. Hoewel ik echt heel graag met mijn neus in de boeken zat (en zit).

Hekel aan stress

De reden dat ik zo goed ben in plannen? Ik heb een hekel aan stress. En dingen op het laatste moment moeten doen, veroorzaakt stress – bij mij althans. Ik ben namelijk niet iemand die het liefst of het best onder hoge druk werkt. Ik kán het wel, maar ik wil het gewoon niet.

En ik zie geen  enkele reden om stress te hebben als het niet nodig is, dat wil zeggen: als het dingen betreft die vooruit te plannen of te doen zijn.

Zoals cadeautjes kopen voor de feestdagen. En zo leidt mijn hekel aan stress ertoe dat ik vaak al een paar weken voor Sinterklaas of Kerst de cadeautjes in huis heb.

Op de laatste dag voor Sinterklaas voor mij dus geen naarstige zoektocht meer naar dat ene cadeau dat net overal uitverkocht blijkt te zijn of een race naar de drogist voor inpakpapier.

Wat niet te plannen valt

Voor sommige stressvolle gebeurtenissen die zich voordoen in de aanloop naar of tijdens de feestdagen valt natuurlijk niet te plannen. Onverwachte gebeurtenissen of een gespannen relatie met naaste familieleden kunnen roet in het kerstdiner gooien.

Dan komt het in het eerste geval aan op improviseren. En in het laatste geval kun je je alleen mentaal voorbereiden of het besluit nemen om Kerst (of Sinterklaas) dit keer in een hutje op de hei te vieren.

Ren jij de avond vóór Sinterklaas of Kerst nog hijgend van de ene naar de andere (speelgoed)winkel en levert dit je ongewenste stress op? Dan heb je misschien wat aan onderstaande tips.  

5 tips om stress tijdens de feestdagen te voorkomen

5 tips om stress tijdens de feestdagen te voorkomen

1. Vraag jezelf af wat je nú al kunt doen, zodat je minder stress tijdens de feestdagen hebt.

Heb je al gecheckt of je nog voldoende pakpapier hebt? Kun je nu al bepaalde cadeautjes kopen of bestellen via internet? Of lijstjes maken met cadeau-ideeen? Kun je nu al beginnen met het uitzoeken van recepten voor het kerstdiner thuis of voor de klas van je kind op school? Of met het kopen van kerstkaarten of spullen om zelf kerstkaarten te maken, als je dat leuk vindt?

Een beetje hulp nodig? Download de gratis Kerstplanner hier.

2. Pak je agenda erbij en plan je voorbereidingen in op voor jou handige momenten.

Bijvoorbeeld als de kinderen er niet zijn of wanneer het rustig is in de stad. Kun je meerdere momenten over de komende weken inplannen om je voor te bereiden op de feestdagen? Doe dat dan. Want soms levert het idee dat je alles in één keer moet doen, ook stress op. Het is in ieder geval handig om niet tot het allerlaatste moment te wachten met de voorbereidingen.

3. Kun je de hulp inschakelen van anderen?

Kijk of je de taken kunt verdelen met je partner of vriendinnen. Kunnen je kinderen ergens spelen, terwijl jij inkopen doet? Kun je dit jaar vragen aan alle gasten om iets mee te nemen voor het kerstdiner, zodat jij niet uitgeput en verhit van uren koken aan tafel schuift?

4. Laat je ‘perfectionista’ los en realiseer je ‘This, too, shall pass’.

Eigenlijk zijn dit twee tips in één. We willen graag dat de feestdagen vlekkeloos verlopen, dat iedereen blij is met de cadeaus, dat het kerstdiner niet aanbrandt, dat er geen onvertogen woord valt en dat heel december één grote gezellige feestperiode is. Dat is de ‘perfectionista’ in ons. En die kan het ons soms flink lastig maken en voor onnodige stress tijdens de feestdagen zorgen.

Kijk of je haar even los kan laten. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn.

Als de realiteit niet overeenkomt met je verwachtingen en je eigenlijk het liefst de hele maand december zou willen wegkruipen onder de dekens, denk dan: ‘Ook dit gaat weer voorbij’.

5. Bouw genoeg rustmomenten in 

Ik weet het: het ís al een drukke periode, de maand december. Maar juist in drukke periodes is het extra belangrijk om genoeg rustmomenten in te bouwen. Je kunt denken aan mini-pauzes van vijf minuten om even rustig adem te halen of uit het raam te staren en aan langere pauzes met een kop thee of warme chocolademelk op de bank. Een rondje wandelen of hardlopen (als je daarvan houdt) kan ook helpen om te ontspannen. Kijk wat voor jou werkt.

Wanneer je voldoende rust inbouwt, ben je beter in staat om de decemberdrukte het hoofd te bieden en geduldig te blijven tegen degenen die je dierbaar zijn.

De feestdagen brengen niet alleen voor volwassenen de nodige opwinding mee: ook voor kinderen is de decembermaand druk. Merk je dat je kinderen te veel last hebben van alle drukte? Kijk dan waar je ze kunt helpen om – net als jij – voldoende rust te vinden.

De planning van mijn jongste telg

Mijn gevoel voor planning is inmiddels overgewaaid naar mijn jongste telg. Zij is aan haar verlanglijstje nog ruim voordat Sinterklaas in het land is. Daarbij deelde zij me mee dat ze er ook nog ‘een verrassing’ op zou zetten. Want dat was vorige keer ook goed bevallen.

‘Nou,’ zei ik tegen mijn jongste telg, ‘Ik denk dat Sinterklaas het fijn vindt als je hem wat meer ideeën geeft.’

Want Sinterklaas wil zich natuurlijk wel graag voorbereiden en alles goed plannen. Zodat-ie geen last heeft van stress tijdens de feestdagen.


Dit blogartikel verscheen eind 2017 in een iets uitgebreidere vorm. 

Twee citaten voor meer geluk in de drukte

Twee citaten die je misschien inspireren in de dagelijkse drukte

Met de hand aantekeningen maken van een interessant boek dat ik heb gelezen: ik vind weinig dingen fijner. Ik word rustig van de beweging van pen op papier en ik onthoud beter wat ik opschrijf.

Afgelopen week las ik het boek ‘Born for This. How to find the work you were meant to do’ van Chris Guillebeau. Daarvan wilde ik graag de highlights opschrijven.

(Ik weet nu overigens dat ik een ‘multipod’, ofwel een multipotentialite, ben. Dat is iemand die gefrustreerd raakt als ze gedwongen wordt om maar één ding te doen. Ik ben dus niet gek, ik ben een multipotentialite! Nadeel is wel dat ik het soms lastig vind om te bepalen welke kant ik nou precies op wil. Maar ik dwaal af.)

Highlights

Waar ik normaal gesproken de highlights van interessante boeken opschrijf in mijn bulletjournal, wilde ik het dit keer anders doen. Ik besloot om te experimenteren met de app Goodnotes op mijn iPad, waarbij je nog steeds met de hand schrijft.

Voordeel van deze manier van aantekeningen maken is dat je het bestand als een pdf kunt bewaren. En vervolgens kunt uitprinten zodat je je aantekeningen alsnog op papier hebt. 

Een bijkomend voordeel: als ik iets niet netjes genoeg heb geschreven naar mijn zin, kan ik het heel eenvoudig wissen en opnieuw schrijven. (Ik weet het, op sommige vlakken blijf ik een perfectionist.)

Meer een kwestie van ‘waarom’ dan ‘hoe’

Ik zal je niet vervelen met al mijn aantekeningen over het boek. Maar ik wil wel graag een citaat met je delen dat ik heb opgeschreven.

‘It’s less about how do I find time and more about why do I find time. You’ll always find time for things that have a strong enough why’.

Als je ‘waarom’ maar sterk en duidelijk genoeg is – bewust of onbewust – vind je makkelijker tijd voor de zaken die er voor jou toe doen. En als je wel zégt iets te willen doen maar het komt er steeds niet van, kun je nagaan of je ‘waarom’ wel sterk genoeg is.

Toegift

Als toegift een relativerend citaat voor degenen die de neiging hebben verstrikt te raken in gedachten over ’wat wil ik met mijn leven?’ – of eigenlijk voor iedereen die het af en toe (in de drukte) even niet meer weet:

‘What should I do with my life? Answer: Start living.’

Doe met deze wijsheden wat je wil: schrijf ze als geheugensteuntje op een post-it note en plak ze op je computerscherm of handletter ze in je bulletjournal.

Maar wel netjes, hè! 🙂

Food for thought

Heb jij een motto of een citaat dat jou helpt of inspireert? Laat het me weten!

Wat ik doe als ik me down voel

Wat ik doe als ik me down voel

Als je een beetje bent zoals ik (en zoals alle andere mensen die ik ken), heb je vast ook van die momenten dat je je down voelt.

Dat je te veel werk hebt of te weinig. Dat je je zorgen maakt over je kinderen, over je financiële situatie, over je ouders, over je relatie. Dat je slecht slaapt en je uitgeput voelt.

Dat je je onzeker voelt over je toekomst en dat je niet weet welke weg je in wilt slaan. Of dat je je simpelweg rot voelt zonder direct aanwijsbare reden.

Niet onder het tapijt

Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat je je gevoelens maar onder het tapijt moet schuiven en gewoon moet doorgaan.

Want consequent negeren hoe je je voelt betekent dat je mogelijk belangrijke ‘wegwijzers’ negeert, dat je bepaalde tekenen die je kunnen helpen om zaken te verwerken of je leven anders vorm te geven, mist.

Rottige gedachten

Maar in veel gevallen gaan rottige gevoelens samen met rottige gedachten. En kan het gebeuren dat je soms in een kringetje blijft ‘ronddenken’, zonder dat er iets constructiefs uit voort komt.

Je blijft bijvoorbeeld langer dan gebruikelijk piekeren of je merkt dat je alleen maar boze gedachten hebt. Als je hierin blijft hangen, kun je jezelf verder de put in denken. En blijf je je down voelen.

Wat ik doe als ik me down voel

Mijn feel-better lijst

Ik heb voor mezelf een lijst gemaakt met dingen waardoor ik me beter voel: mijn ‘feel-better lijst’. Dat lijstje pak ik erbij als ik me down voel en in denkkringetjes blijf ronddraaien. Ik deel graag mijn lijst met je. Misschien inspireert het je tot het maken van je eigen lijstje als je dat nog niet hebt.

  • Wandelen door de stad (na de stedentrip naar Parijs met mijn oudste dochter, heb ik een app gedownload met wandelingen door Amsterdam, die ik binnenkort ga uitproberen. Toerist in eigen stad!).
  • De Flow lezen. Dat kan een nieuwe Flow zijn die ik nog niet uit heb, of ik pak een oude uit de kast.
  • Fijne filmpjes kijken op Youtube van creatievelingen of ‘bulletjournalists’ (bijvoorbeeld Amanda Rach Lee of Boho Berry).
  • In mijn bulletjournal werken: mijn week of maand opzetten en plannen, overzicht creëren.
  • Tekenen, op papier of op mijn iPad.
  • Onder een dekentje op de bank een mooie roman lezen.
  • Thee (gekaramelliseerde peer) drinken uit een speciale mok.
  • Met een goede vriend(in) afspreken.
  • Iets opruimen of ‘reorganiseren’: een kastje, mijn bureau, mijn tekenspullen.
  • Muziek opzetten: van een hiphop-nummer tot een ballad, net waar ik zin in heb.
  • Knuffelen met mijn meiden – helpt altijd!
  • Een goed gesprek met de Man.
  • Handlettering oefenen, in een oefenboek of gewoon zelf wat aanrommelen.
  • Dansen of op een andere manier bewegen.
  • Iets nieuws leren: bijvoorbeeld hoe je een digitale bulletjournal kan maken.
  • Naar de bibliotheek gaan: al die boeken bij elkaar! En het kost bijna niets om lid te zijn van de bieb!
  • Iets doen voor iemand anders: een kaartje maken, een appje sturen om te laten weten dat ik aan die persoon denk.
  • In mijn eentje een latte macchiato drinken in een nieuw koffietentje of op mijn vaste stek.
  • Een interessante podcast luisteren.
  • ‘s Ochtends de dag goed beginnen door te lezen in een non-fictieboek.
  • Mediteren; ik gebruik hier de Engelse app Headspace voor.
  • Een warme douche nemen en mezelf daarna insmeren met mijn favoriete bodycrème.
  • Eén-op-één tijd met de meiden; samen iets creatiefs doen, bakken, kletsen, of naar de Albert Cuypmarkt.
  • Bij de bakker lekker (rozemarijn)brood halen en eten met een beetje boter of olijfolie en zout.
  • Hapjesavond: in plaats van een gewone avondmaaltijd allemaal kleine hapjes eten. Instant gezelligheid.
  • Met z’n vieren samen naar een tv-programma kijken dat we allemaal leuk vinden.
  • Opschrijven waar ik dankbaar voor ben.
  • Op tijd naar bed gaan – de volgende ochtend ziet de wereld er toch vaak anders (beter) uit, is mijn ervaring, zeker als je voldoende hebt geslapen.
  • Mezelf afvragen: ‘Heb ik nu, op dit moment, echt een probleem?’ Het antwoord is meestal nee. Want veel ‘problemen’ hebben te maken met zaken die in de toekomst liggen of in het verleden.
  • Mezelf aankleden en make-up opdoen, zelfs als ik er geen zin in heb en nergens naartoe hoef. Als ik er beter uitzie, voel ik me vaak ook beter.
  • In het verlengde van het vorige punt: toch even naar buiten, zelfs als ik geen zin heb. Al is het alleen maar om een boodschap te doen.
  • Met aandacht een aflevering kijken van een fijne serie op Netflix. (Wat iets anders is dan een hele serie bingewatchen.)
  • ‘s Avonds kaarsjes aansteken.
  • Stickers of andere bulletjournal-gerelateerde dingen ontwerpen op mijn iPad en maken met mijn snijmachine.
  • Mezelf toestaan om gewoon niets te doen en uit het raam te staren.
  • Opschrijven wat me dwars zit of waardoor ik me down voel. Uit mijn hoofd op papier.
  • Me realiseren: ‘This, too, shall pass’. Alles is aan verandering onderhevig, niets blijft hetzelfde.

Bijkomende voordelen

Een bijkomend voordeel van het maken en herlezen van mijn feel-better lijst is dat ik me dankbaar voel voor alle mogelijkheden die binnen mijn bereik liggen om te zorgen dat ik me beter voel op de momenten dat ik het moeilijk heb.

Daarnaast dient mijn lijst ook als geheugensteuntje: in het nu, op dit moment, heb ik meestal geen echte problemen.

En: alles gaat uiteindelijk voorbij. Dus ook mijn slechte bui.

Food for thought (and action)

Hoe ziet jouw ‘feel-better lijstje’ eruit? Hoe kun jij ervoor zorgen dat je je weer iets beter voelt? Welke kleine stappen kun je nemen? Wat zijn gedachten die je kunnen helpen?