4 tips om vaker nee te zeggen én je er goed bij te voelen

Je wilt vandaag echt op tijd thuis zijn, maar je collega vraagt je om nog even te kijken naar een voorstel dat ze geschreven heeft. Je verlangt naar een rustig avondje op de bank met een goed boek, maar je vriendin wil stoom afblazen over haar baas. Je kinderen willen een spelletje met je doen, maar jij wilt boodschappen doen omdat jullie anders moeten haasten straks. Je voelt nee, maar je zegt ja.

Nee zeggen: we vinden het vaak lastig.

Omdat we de ander niet willen teleurstellen, omdat we willen helpen, omdat we aardig gevonden willen worden, omdat we vinden dat we de ander iets verplicht zijn. Wat je (goede) reden ook is, te vaak ja zeggen terwijl je nee voelt, zorgt uiteindelijk voor stress. Je neemt te veel hooi op je vork of bent met de ‘verkeerde’ dingen bezig. (Overigens kan te vaak ja zeggen omdat we zoveel dingen leuk vinden ook leiden tot stress, maar daarover een andere keer meer).

Hieronder volgen vier tips die mij geholpen hebben om vaker nee te zeggen, én me er goed bij te voelen.

1. Gun jezelf de tijd om na te denken over je antwoord als iemand je iets vraagt.

Ik zeg tegenwoordig bijvoorbeeld vaak: ‘Ik denk er even over na en laat het je morgen weten.’ Als ik dan besluit om ja te zeggen, dan is het een volmondig ja. Is het antwoord nee, dan leg ik – zonder door het stof te kruipen – uit waarom ik nee zeg. Dit kweekt begrip bij de ander. En als ik wel gehoor wil geven aan het verzoek, maar niet nu, dan laat ik weten wanneer het wel zou kunnen:  ‘Het lukt me vandaag niet, maar morgenmiddag zou ik even kunnen kijken naar je voorstel. Heb je daar wat aan?’

2. Bedenk of ja zeggen op een verzoek aansluit bij jouw (kern)waarden en doelen.

Nee zeggen is ja zeggen tegen iets anders, iets wat mogelijk beter aansluit bij wat je belangrijk vindt. Dit was voor mij een eye-opener! En je kunt je tijd maar één keer besteden, dus wat vind je belangrijk? Wil je als freelancer die extra leuke maar tijdrovende klus aannemen of wil meer tijd doorbrengen met je kinderen? Wil je ’s avonds liever sporten of wat drinken met vrienden? Kies wat het beste bij jouw waarden en doelen past.

3. Bedenk dat te vaak ja zeggen betekent dat je dingen maar half doet (of overwerkt raakt).

En daarmee doe je jezelf en de ander tekort. Wanneer je niet de kwaliteit kunt leveren zoals je dat zou willen of onvoldoende tot rust komt omdat je te veel hooi op je vork hebt genomen, geeft dat op de korte termijn een heel vervelend gevoel en op de lange termijn misschien een burn-out.

4. Denk niet alleen, maar voel!

Soms kunnen we maar niet beslissen of we ja of nee zullen zeggen. Neem dan even rustig de tijd en sluit je ogen. Haal een paar keer diep adem en stel dan beide scenario’s voor: hoe voelt je lichaam als je ja zegt? En als je nee zegt? Een teken van spanning of samentrekking in je lichaam kan duiden op weerstand. Het vergt misschien wat oefening om de subtiele signalen van je lichaam te leren herkennen, maar het kan je helpen een  beslissing te nemen.

Mijn ervaring is dat mensen vaak begripvoller op een nee reageren dan we denken. Als je namelijk op een vriendelijke manier heldere grenzen stelt en uitleg geeft, weten anderen waar zij aan toe zijn. 

De dingen waar je wel volmondig Ja! tegen zegt, doe je dan met aandacht en focus. Fijn voor jou én voor de ander!

 

Food for thought

Zeg jij te vaak ja terwijl je eigenlijk nee wilt zeggen? Hoe komt dat? Ben je bang om onaardig gevonden te worden? Voel je je verplicht? Wil je de ander niet teleurstellen? Hoe zou het voelen om jezelf de vrijheid te geven om eens wat vaker nee te zeggen? Wat of wie zou jou daarbij kunnen helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *