Zeg dag tegen de drukte in je hoofd: 3 tips om je hoofdgenoten te temmen

‘O ja, niet vergeten om Ellen te mailen over die afspraak. Maar dan moet je wel eerst in de gezamenlijke agenda kijken of je wel kan. Shit, volgens mij ben ik vergeten om iets voor de lunch te halen, wat stom. Shampoo bijna op. Moet nieuwe halen. O ja, dat plan van aanpak vandaag afmaken.  Nou Sas, kom op, even opschieten, anders ben je straks te laat’. 

Zomaar een gesprek. Met mezelf. Onder de douche. 

Van de douche heb ik niet eens wat gevoeld. Ik heb niet genoten van het warme water op mijn huid. Of de lekkere geur van mijn nieuwe doucheschuim. Alle handelingen gingen op de automatische piloot, terwijl het druk was in mijn hoofd. Herkenbaar?

Stemmetjes in je hoofd

Als je de stilte om je heen opzoekt (onderwerp van de vorige blogpost), kan het zomaar zijn dat je de drukte in je hoofd extra opmerkt. Die drukte neemt vaak de vorm aan van stemmetjes die voortdurend commentaar leveren.

Die stemmetjes hebben we allemaal, maar vaak hebben we er niet eens erg in. We vinden ze zo normaal dat we ze niet eens meer opmerken.

Maar toch kunnen ze zorgen voor onrust en drukte in ons hoofd. En ons ervan weerhouden om te genieten van het moment (bijvoorbeeld van een warme douche). 

Het is alsof we ons hoofd delen met een aantal – vaak irritante – huisgenoten, ofwel ‘hoofdgenoten’, die te pas en te onpas in ons oor fluisteren of tetteren.

Kritische stemmen

Soms gaat het effect van onze ‘hoofdgenoten’ verder dan alleen het zorgen voor wat onrust.

De hoofdgenoot die zegt: ‘Dat kan je niet, dat lukt je nooit, daar ben je niet slim genoeg voor’ kan de stem zijn van je innerlijke criticus, van het bange kind dat in je zit of van een strenge ouder.

Onze hoofdgenoten hebben het vaak goed met ons voor. Ze proberen ons te behoeden voor teleurstellingen en falen, voor verdriet en pijn, voor kritiek van anderen. Maar ze behartigen onze belangen op een onhandige manier.

Want vaak voelen we ons er niet beter door. Of laten we ons erdoor weerhouden van wat we écht willen.

Wat je eraan kunt doen

Maar je kunt iets doen aan de drukte die ontstaat door de kakofonie van stemmen. Zodat je meer rust creëert in je hoofd (en kunt genieten van je warme douche) of je niet laat weerhouden van iets dat je heel graag wilt doen of laten. 

Drie tips die kunnen helpen:

1. Wees je bewust van je hoofdgenoten.

Merk op wat je hoofdgenoten zeggen en hoe ze dit zeggen. Probeer er van een afstandje naar te kijken, zonder oordeel en zonder je actief in de discussie te mengen. Want op het moment dat je tegen je hoofdgenoten in gaat, gaan zij alleen maar harder roepen.

Een uitgelezen moment om je hoofdgenoten te observeren is als je onder de douche staat.

Kun je werkelijk genieten van je warme douche of leiden je hoofdgenoten je steeds af met hun doorlopende commentaar?

Kijk ook eens wat er gebeurt op het moment dat je iets wilt doen dat je spannend vindt maar wat je heel graag wilt. Wat zeggen je hoofdgenoten?

2. Bedank je hoofdgenoten, maar jij bent de baas. 

Bedank je hoofdgenoten vriendelijk voor hun bijdrage, voor hun waarschuwingen en hun goede intentie. Onderzoek of er iets in hun woorden zit waar je wat aan hebt.

Maar realiseer je dat jíj achter het stuur zit van jouw leven, niet zij. Want je wilt je niet voortdurend laten leiden door angst en kritiek.

3. Geef je hoofdgenoten een naam

Kun je je hoofdgenoten een naam geven? Zo herken je ze makkelijker: ‘O, daar is Bange Belinda weer, zij wil me behoeden voor mislukking’.  Ben je visueel ingesteld? Dan kun je je hoofdgenoten een plek geven achter in de bus, terwijl je zelf aan het stuur zit.

Vechten tegen je hoofdgenoten zorgt alleen maar voor meer onrust.

Je hoofdgenoten hoeven niet ‘uitgeroeid’ of verwijderd te worden, want misschien hebben ze soms best wat zinnigs te vertellen.

Maar het is ook niet de bedoeling dat zij de route van je leven bepalen. Of dat ze zorgen voor voortdurende onrust in je hoofd.

Onder de douche

Morgen onder de douche ga ik volop genieten van het warme water en mijn nieuwe doucheschuim. En dan mogen mijn hoofdgenoten buiten de douche wachten en iets voor zichzelf gaan doen.

Zodat ik mijn dag met een rustig hoofd kan beginnen. 


Food for thought

Weet jij wie jouw hoofdgenoten zijn en wat ze tegen je zeggen? Wanneer spreken ze het luidst tegen je? Kun je de goede intentie herkennen die verborgen zit achter hun woorden? Hoe zorg je ervoor dat jíj achter het stuur zit en niet zij? Wat heb je daarvoor nodig?


Wanneer ik hier spreek over de stemmetjes in ons hoofd, heb ik het niet over aandoeningen zoals schizofrenie, een ernstige psychiatrische aandoening waarbij psychosen optreden en waarbij iemand het contact verliest met de realiteit en hallucinaties en waandenkbeelden krijgt. Daarvoor is behandeling van een specialist noodzakelijk. 

2 reacties

  1. Marianne zegt:

    Leuk weer, hoe treffend gesignaleerd en hoe geestig verwoord. Dank voor je tips met deze lastposten om te gaan. Mijn liefste hoofdgenoot wordt ‘slimme Sas.’ Fijn dat de douchecrème in de smaak valt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *