Weg met de winterblues: 3 tips en een checklist

Ik zal het maar bekennen: ik heb bij vlagen last van de winterblues. Het is koud en grauw, ik slaap slechter en kom maar moeilijk mijn bed uit. Ik heb minder energie, werken kost me meer moeite en ik grijp sneller naar de chocola. 

Ook mijn jongste, die normaal dansend en zingend haar bed uitspringt ’s ochtends, is de laatste weken nauwelijks wakker te krijgen en klaagt over vermoeidheid. En de oudste lijkt sneller geïrriteerd – maar dat kan ook komen door opspelende hormonen in verband met de (pré-)pubertijd.

Bleh

Er zijn in deze donkere periode dus dagen dat ik het niet zo naar mijn zin heb. Dagen waarop ik het liefst lekker onder de dekens in bed zou willen blijven liggen.

Maar ik ben niet ziek, zelfs niet verkouden (terwijl mensen om me heen bij bosjes neervallen). En ik heb werk en een gezin, dus een winterslaap zit er niet in.

Even voor de duidelijkheid: er zijn mensen die langdurig last hebben van depressiviteit. En dat is van een heel andere orde dan mijn winterblues. Bij mij is het meer zo’n bleh-gevoel dat af en toe de kop opsteekt.

Nog meer bleh

Vooral afgelopen zaterdag had ik er last van. De Man was met de meiden naar atletiek, ik had een hele ochtend voor mezelf. Waarin ik niet verder kwam dan een serie kijken op Netflix die ik niet eens echt leuk vind. Terwijl ik allerlei plannen had. En vervolgens baalde ik dat ik niets had gedaan. Bleh.

Daarbij kwam ineens het besef dat mijn jongste dit jaar waarschijnlijk voor het laatst vol enthousiasme en geloof meedoet met het hele Sinterklaasgebeuren (ze is zeven jaar). En daar werd ik verdrietig van. Nog meer bleh dus.

Meningsverschil

’s Middags had ik een meningsverschil (ook bleh) met de Man over een gezamenlijk uitje naar Pietendorp in het Zuiderzeemuseum. Voor dit uitje zou de oudste haar atletiektraining op zondag moeten missen (één van de drie trainingen die ze in de week heeft; lees hier hoe ik ineens tot de categorie ‘van die ouders met van die drukke kinderen’ behoorde).

Ik vond het gezamenlijke uitje naar Pietendorp belangrijker (zeker gezien de leeftijd van mijn jongste: nu geloofde ze nog heilig); de Man vond de atletiektraining belangrijker. Ik hield dit keer voet bij stuk.

Chocoladeletterlingo

Dus op zondag vertrokken we vroeg naar het Pietendorp in Enkhuizen. De lucht was grauw, het miezerde en in Enkhuizen waren de beloofde borden die ons naar het Pietendorp zouden leiden, nergens te bekennen.

Maar in tegenstelling tot de dag daarvoor had ik een prima humeur.

We dronken warme chocolademelk met slagroom en de meiden speelden Chocoladeletterlingo. Ze wasten de vieze Pietenkleren en hingen deze aan de waslijn (in de miezerige regen, maar dat mocht de pret niet drukken).

De meiden aaiden Amerigo in de stal en de jongste zong liedjes in de Pietenschool (de oudste voelde zich hier toch echt te groot voor).  Ze kregen ontelbare pepernoten van de rondlopende roetveegpieten en tot slot een kleine chocoladeletter.

Zelfs de zon ging schijnen

Zelfs de zon ging nog even schijnen. Ik was blij dat ik voet bij stuk had gehouden. Voor de meiden én mezelf. 

Want ondanks het slechte weer, mijn slaapgebrek van de vorige nacht, de ongewenste omweg in Enkhuizen en een spugende Lenthe (gek genoeg op heenweg, vóór alle pepernoten en chocola), voelde ik me een stuk beter.

Mijn winterblues waren die dag even verdwenen als sneeuw voor de zon.

Drie tips om de winterblues de baas te worden

Heb je ook last van de winterblues? Onderstaande tips kunnen helpen.

Drie tips om je winterblues de baas te worden

1. Onderneem regelmatig iets leuks, bij voorkeur buitenshuis

Het is verleidelijk om tijdens de donkere dagen zo veel mogelijk binnen te blijven, helemaal als het slecht weer is. Ik ben een echte huismus; zelfs in de zomer ben ik vaak liever binnen dan buiten. Dus ik moet mezelf er soms echt toe zetten om de deur uit te gaan tijdens deze donkere dagen.

Maar ik heb gemerkt dat ik van een activiteit of een wandeling buiten, zelfs als het miezert, toch vaak opknap. En voldoende daglicht, ook als de zon niet schijnt, is belangrijk voor een goede gezondheid en draagt bij aan een goed humeur. 

Welke activiteiten of uitjes kun je ondernemen, alleen of met je gezin? En welke activiteiten daarvan kun je buiten doen?

2. Zorg extra goed voor jezelf als je last hebt van de winterblues

In deze donkere en vaak drukke dagen in december is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Waar heb je behoefte aan?

Wat heb je nodig om je beter te voelen? Extra rustmomenten? Wat langer slapen? Meer bewegen? Een aantal afspraken afzeggen om meer ruimte voor jezelf te creëren? 

Ik steek ’s avonds vaak een paar kaarsen aan, daar word ik blij van. Of ik ga wat vaker met een boek onder een dekentje op de bank liggen. En van een warme douche met lekker doucheschuim of bodyscrub (ik gebruik die van Rituals) knap ik ook op.

3. Accepteer dat je je op sommige momenten bleh voelt

Eén van mijn motto’s is: ‘This, too, shall pass’. Ook de donkere dagen gaan weer voorbij. In plaats van in de actie te schieten, helpt het soms ook gewoon om te accepteren dat het is zoals het is.

Jezelf de ruimte gunnen om je bleh te voelen in plaats van je ertegen te verzetten kan lucht geven. En zo voorkom je dat je een extra laag ‘psychologische pijn’ toevoegt aan je bleh-gevoel. 

Als je je echt depressief voelt gedurende een langere tijd tijdens de winter, is het natuurlijk belangrijk om te kijken wat je eraan kunt doen. Zo zijn er daglichtlampen die je kunnen helpen om je energieniveau en je humeur te verbeteren.

Toch ook fijn

Naast de momenten waarop ik last heb van de winterblues, vind ik de donkere dagen toch ook fijn. Het is een tijd om naar binnen te keren (letterlijk en figuurlijk) en te reflecteren.

Het is de tijd om kaarsjes aan te steken, pakjesavond te vieren en samen de kerstboom op te tuigen, met Sky Radio of de kerst CD van Michael Bublé op de achtergrond.

En dat is ook wat waard. 

Checklist om je winterblues de baas te worden

Je kunt de winterblues self-care checklist downloaden door op het plaatje hieronder te klikken. Gebruik de checklist als geheugensteuntje of als inspiratie om je eigen checklist te maken. Ik wens je fijne donkere dagen toe!

Checklist om je winterblues de baas te worden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *