Tranen onder mijn 3D bril: de 7e sleutel tot geluk

Met de meiden ga ik naar de film Sing, over de koala Buster die een talentenjacht organiseert om zijn geliefde theater van de ondergang te redden.  Ik vermaak me kostelijk – terwijl ik niet eens zo van animatiefilms hou – en de meiden ook. Lenthe zit regelmatig op haar stoel te dansen bij de liedjes en ook Sterre gaat op haar eigen verstilde wijze compleet op in de film.

Een van de hoofdfiguren is de tiener Meena. Ze wil meedoen met de talentenjacht, maar heeft enorm last van plankenkoorts en durft steeds niet.  Ze krijgt van Buster een rol als toneelknecht. Maar dan, op een moment dat het theater verloren lijkt te zijn, horen we haar voor het eerst echt voluit zingen, als ze denkt dat niemand haar hoort.

Tranen onder mijn 3D bril

Bij mij lopen de tranen onder mijn 3D bril uit. Combinatie van de mooie stem en de overwinning op zichzelf, of zoiets. Ik veeg ze weg en kijk opzij. Ook Sterre’s wangen zijn nat. Ik buig me naar haar toe en fluister: “Ik moet ook huilen”. “Nou,” zegt Sterre, ik huil al voor de vierde keer.”

Emoties uiten en een positieve houding aannemen: het is de 7e sleutel tot geluk volgens het boek ‘Geluk voor kinderen‘ van Leo Bormans.

Schaamte

Ik schaamde me vroeger voor mijn tranen en wilde niet dat andere mensen ze zagen, of het nu tranen van verdriet waren of van ontroering. Ik vond het niet stoer, wilde me niet laten kennen.

Over het algemeen kon ik ze ook goed binnenhouden. Maar na de geboorte van de meiden is dat veranderd. Ik heb sneller tranen in mijn ogen, vooral van ontroering. Alsof zij een luik hebben opengezet dat niet helemaal meer dicht gaat. Maar in tegenstelling tot vroeger ben ik er nu blij mee: ik laat me raken en dat maakt het leven rijker.

Als een bal onder water

Hardnekkig emoties onderdrukken is als proberen een grote bal onder water te houden. Dat lukt een tijdje, maar op een gegeven moment springt de bal met kracht onder je handen vandaan omhoog. Als ik bijvoorbeeld te lang mijn irritatie onderdruk omdat de meiden ruziën en er niets van zeg, kan het zijn dat ik ineens ga snauwen.

Als ik eerder in het proces bij mezelf irritatie of boosheid bemerk, kan ik dit op een rustige manier uiten. Zonder dat de mensen om me heen ineens schrikken van mijn uitbarsting.

Verdrinken

Het kan af en toe fijn zijn om je even lekker mee te laten slepen door je emoties. Even zwelgen in verdriet, hartgrondig een aantal krachttermen roepen (die je kinderen nooit mogen zeggen) als je printer het weer eens niet doet (guilty!), even griezelen bij een horrorfilm.

Maar als je je voortdurend laat meeslepen door je emoties, verdrink je erin. En dat zorgt voor een druk hoofd én langdurige spanning in je lijf.

Want emoties met een hoge intensiteit – bijvoorbeeld woede en angst, maar ook uitgelatenheid – zorgen voor fysiologische arousal (fysieke opwinding). Deze emoties activeren namelijk de stressrespons van je lichaam. Hierbij stijgt je hartslag, worden je zweetklieren geactiveerd en word je schrikachtig.

Voor korte tijd is dit niet erg, maar gebeurt dit voortdurend, dan wordt het belastend voor je lichaam. En dan kan het gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je immuunsysteem en je algehele welzijn.

90 seconden regel

Bij emoties vindt er een chemische reactie plaats in je lichaam die na 90 seconden weer voorbij is. Dat concludeerde wetenschapper Jill Bolte Taylor. Dit geldt zelfs voor de meest heftige emoties. Als je jezelf openstelt en met volle bewustzijn bij de emotie ‘blijft’, is deze in principe na 90 seconden weer uit je lichaam verdwenen.

Maar verzet je je tegen de emotie of blijf je er over nadenken, dan blijft de chemische reactie voortbestaan in je lijf. Feitelijk maak je dan – onbewust – de keuze om in een emotie te blijven ‘hangen’. En gebeurt dit te vaak en te lang, dan kan dat – zoals hierboven beschreven – gevolgen hebben voor je welzijn.

Emoties uiten met respect voor jezelf én de ander

Langdurig emoties onderdrukken werkt dus niet. En je er voortdurend door laten meeslepen is ook niet handig op de lange termijn. Er 90 seconden lang bij blijven, zoals hierboven beschreven, kan je helpen om de emotie weer los te laten.

In bepaalde gevallen is het ook handig om je emotie te uiten naar anderen. Omdat er bijvoorbeeld een grens is overschreden: je kinderen slaan elkaar de hersens in of iemand op kantoor kapt je steeds af in een overleg als je iets wilt zeggen.

Bij het uiten van emoties gaat het erom dat je dit doet met respect voor jezelf én voor de ander. In het heetst van de strijd is dit niet altijd makkelijk. Even ‘afkoelen’ of eerst zelf 90 seconden met aandacht bij de emotie blijven, kan dan helpen.

Daarna kun je op duidelijke manier aan de ander aangeven waar je bijvoorbeeld boos over bent en wat jouw behoefte is. Zo is de kans ook groter dat de ander reageert op een constructieve manier.

Goed voelen

Goed kunnen voelen, je laten raken: het is een kwaliteit, zo vertel ik Sterre regelmatig. Ik merk dat ze dit steeds meer accepteert. Nog steeds vindt ze het niet leuk als ze moet huilen wanneer ze in de klas een film kijken. En dat kan ik me helemaal voorstellen. Maar ze kan er ook al grapjes over maken. En daarmee is ze veel verder dan ik op die leeftijd.

Tip

Merk je bij jezelf boosheid, irritatie, angst of een andere (heftige) emotie op? Neem dan eens 90 seconden om aanwezig te blijven bij de emotie en die echt toe te laten te doorvoelen. Zonder afleiding, zonder aandacht te besteden aan allerlei gedachtes die je misschien hebt. Zet eventueel een timer. Hoe voel je je na die 90 seconden?


Misschien is het je opgevallen dat de 7e sleutel tot geluk een tweede deel bevat dat hier nog niet aan bod is gekomen: een positieve houding aannemen. Om dit bericht niet te lang te maken, schrijf ik daar een andere keer over. Want het ligt voor de hand dat een positieve houding aannemen je geluk bevordert. 


Wil je meer weten over Jill Bolte Taylor?

Jill Bolte Taylor is een Amerikaanse hersenwetenschapper die zelf een hersenberoerte kreeg en de wereld ineens heel anders waarnam. Ze vertelt erover in haar interessante TED Talk.


DROOM GELUK

Deze blogpost is de 7e post in een serie blogposts over de 10 sleutels voor geluk, gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.  Hier zijn de andere sleutels:

  1. Doelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
  2. Relaties: jezelf verbinden met anderen.
  3. Openheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
  4. Opmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
  5. M– Mezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.
  6. G– Geven: delen en iets doen voor andere mensen.
  7. E– Emoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
  8. L– Lichaam: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten.
  9. U– Uitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
  10. K– Kracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen

2 reacties

    • Sascha zegt:

      Dank je wel, Margreeth! En ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn met die 90 seconden. Over de TED Talk: ik heb een aantal jaren geleden het boek van Jill Bolte Taylor gelezen (in het Engels ‘A Stroke of Insight’ en dat vond ik ook heel bijzonder. Fijn weekend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *