Smerige smoothies: de 8e sleutel tot geluk

Met moeite werk ik de donkergroene smurrie naar binnen. Ik voel mijn gezicht vertrekken bij iedere slok. Bleh. Het is dag drie van de 30-day challenge die ik aan het doen ben.

Mijn doel: het doorbreken van mijn voortdurende behoefte aan zoet en suiker. De Man vindt het allemaal maar onzin. Maar ja, hij kan dan ook rustig één stukje Tony Chocolonely met caramel en zeezout nemen zonder de hele reep in één keer weg te werken.

‘Lichaam gezond’: het is de 8e sleutel tot geluk volgens het boek ‘Geluk voor kinderen‘ van Leo Bormans. Als omschrijving staat erbij: ‘goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten’.

 

We weten natuurlijk allemaal wel wat gezond is. Maar ja, doen wat goed voor je is, is niet altijd even makkelijk. Anders zouden we het altijd wel doen.

We willen wel meer bewegen, gezonder eten, stoppen met drinken of roken en op tijd naar bed. Want diep in ons hart weten we dat dat het beste voor ons is. Maar vaak lukt het niet of vallen we na een tijdje weer terug in oude patronen.

Zelfsabotage

We denken dat we het te druk hebben om naar de sportschool te gaan. Eén koekje kan geen kwaad, denken we, maar eten vervolgens de hele rol op (guilty!).

We denken: ‘nog één aflevering dan’, als we opgaan in een spannende serie op Netflix. En vervolgens liggen we tot 1 uur ’s nachts te kijken terwijl we om half zeven al weer op moeten.

Af en toe kan dit soort uitspattingen natuurlijk geen kwaad. Maar als het een patroon wordt, doe je je lichaam en jezelf tekort. Een gevalletje zelfsabotage dus.

En daarbij geeft het onrust, met dat zeurende stemmetje in ons achterhoofd dat ons er steeds fijntjes aan herinnert dat we alweer de hele reep op hebben gegeten of alweer hebben toegegeven aan onze Netflix-verslaving.

En daar worden we niet gelukkiger van.

Geen ‘one-size-fits-all’ oplossing

Ik geloof niet in een ‘one-size-fits-all’ oplossing. Ieder mens is anders en wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Zo kan ik op dit moment niet een beetje of af en toe snoepen, zoals de Man.

Af en toe snoepen betekent namelijk dat ik iedere keer een keuze moet maken als er een lekker koekje of gebakje voorbij komt.

Uit ervaring weet ik dat dat goed gaat in de ochtend. Maar in de namiddag of de avond, wanneer mijn wilskracht uitgeput raakt, gaat het regelmatig mis.

Ik geloof overigens ook niet in jezelf (of je kinderen) altijd maar alles ontzeggen. Een snoepje of een koekje op z’n tijd moet gewoon kunnen, mits je natuurlijk geen ziekte hebt die dit verhindert.

Maar heb je moeite met maat houden, zoals ik op dit moment met suiker, en je weet dat het een ongezonde gewoonte is, dan is het misschien een idee om eens een tijdje te experimenteren met ‘geheelonthouding’.

Onderuitgezakt op de bank

Lang geleden woonde ik in Den Haag boven een sportschool. Als ik uit mijn werk kwam, haalde ik daar eerst een sleutel van een kluisje en meldde mij aan voor een aerobicsles. Pas dan liep ik door naar mijn appartement.

Zo verkleinde ik de kans dat ik onderuitgezakt op de bank ging zitten en niet meer overeind kwam. Die stok achter de deur werkte heel goed voor mij.

Inmiddels woon ik al meer dan 13 jaar in Amsterdam en ziet mijn leven er heel anders uit met twee kinderen. Bij gebrek aan sportschool onder mijn huis pak ik het nu anders aan. Op een manier die past bij het leven dat ik nu leid.

Ik sta ’s ochtends om zes uur op en als onderdeel van mijn één-uur-durende ochtendritueel (je kunt hier meer over mijn ‘Miracle Morning’ lezen) beweeg ik 15 – 20 minuten. Ik voel me zoveel gelukkiger op de dagen dat ik mijn ochtendritueel doe, dat ik zelden een dag oversla.

Korte termijn pijn, lange termijn fijn

Laatst hoorde ik ergens het zinnetje ‘korte termijn fijn, lange termijn pijn’. Dit zinnetje verklaart voor een groot deel waarom we regelmatig dingen doen die niet goed voor ons zijn.

Op korte termijn vind ik het opeten van die rol koekjes namelijk heel fijn, maar op de lange termijn weet ik dat het schade aan mijn lijf berokkent.

Voor mij is de 30-day challenge dan het tegenovergestelde: korte termijn pijn (smerige smoothies), lange termijn fijn voor mijn gezondheid – althans, daar ga ik vanuit.

Ik hoop dat deze challenge me helpt om mijn patroon van suikerverslaving te doorbreken. Zodat ik straks makkelijker ongezonde dingen kan laten staan, en me fitter voel.

En ja, een paar kilo’s minder zou ook mooi meegenomen zijn. Maar dat is niet de hoofdreden. De hoofdreden, mijn diepere why,  is dat ik mijn meiden wil zien opgroeien en dat ik fit en energiek genoeg blijf om met ze mee te groeien.

Uitvinden wat voor jou (en voor je kinderen) werkt

Je hoeft het roer natuurlijk niet helemaal om te gooien om je gezondheid te bevorderen zoals ik dat met mijn ochtenden gedaan heb of nu met de 30-day challenge . Het is belangrijk om uit te vinden wat bij jóu past, wat voor jóu werkt.

Je kunt altijd iets doen voor je gezondheid, hoe druk je het ook hebt.

Je kunt één keer in de week in je lunchpauze een rondje lopen buiten. Een half uur eerder naar bed gaan. Een wijntje minder drinken. Tien minuten mediteren. Alleen in het weekend een koekje nemen in plaats van elke dag.

Je kunt kleine stapjes nemen, één tegelijkertijd, net zolang tot het een gewoonte wordt, tot je er niet meer over na hoeft te denken.

Bleh

‘Bleh,’ zeg ik tegen Sterre na weer een slok van mijn donkergroene smurrie, hopend op een beetje medeleven. Ze kijkt me even aan. ‘Óf je doet het gewoon en je klaagt er niet over, óf je doet het niet’, zegt Sterre. En dan voegt ze er fijntjes aan toe: ‘Je hebt er zelf voor gekozen, mama’.

En daar is geen speld tussen te krijgen.


Tip: kleine aanpassingen doen die bijdragen aan een goede gezondheid

Pak een blaadje (of je telefoon) en schrijf 10 minuten lang kleine aanpassingen op die je zou kunnen doen in je leefstijl om je gezondheid te bevorderen. Hierboven staan al een paar voorbeelden.

Schrijf ook op waarom je dit wil (je diepere ‘why’). Is het omdat je ’s avonds nog energie wil hebben om leuke dingen te doen, omdat je makkelijker met je kinderen wil kunnen voetballen, omdat je lekkerder in je vel wil zitten?

Kies dan één aanpassing uit die het meest haalbaar is en het beste past bij jouw diepere why. Maak dit onderdeel van je dagelijkse of wekelijkse routine en ga het experiment 30 dagen aan. Hoe voel je je na die 30 dagen? 

Met het gevaar als een reclame te klinken: jij bent het waard!


DROOM GELUK

Deze blogpost is de 8e post in een serie blogposts over de 10 sleutels voor geluk, gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.  Hier zijn de andere sleutels:

  1. DDoelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
  2. RRelaties: jezelf verbinden met anderen.
  3. OOpenheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
  4. OOpmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
  5. MMezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.
  6. GGeven: delen en iets doen voor andere mensen.
  7. EEmoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
  8. LLichaam gezond: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten (deze blogpost).
  9. UUitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
  10. KKracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *