Het grote nadeel van een to-dolijst en hoe je dit kunt verhelpen

Ken je dat, dat lekkere gevoel als je een item van je to-dolijstje wegstreept? Soms noteer ik zelfs een klusje op mijn lijst dat ik al gedaan heb, alleen maar om het vervolgens met grote voldoening  weer door te strepen.

Een to-dolijst helpt me om orde te scheppen in mijn hoofd.

Als het op papier staat,  is het – in ieder geval tijdelijk –  uit mijn hoofd en daardoor slaap ik een stuk fijner ’s nachts. Alles wat in mijn hoofd rondspookt dump ik op de lijst: cadeautje voor een jarige vriendin, een kaart voor mijn oma, een verslag dat ik nog moet schrijven, telefoontjes die ik nog moet plegen.

Maar helaas groeide mijn to-dolijst met een grotere snelheid dan ik de items weg kon strepen.

En dat gaf dan weer een onbevredigend gevoel. In het ergste geval werd ik er moedeloos van: er kwam nooit een eind aan alles dat gedaan moest worden.  Bovendien deed ik vaak de makkelijkere en urgente (maar minder belangrijke) klusjes eerst.

Zo hield ik nauwelijks tijd over om die dingen te doen die ik echt leuk of belangrijk vond.

Dingen waar ik energie van kreeg of die me echt voldoening gaven, verdwenen naar de achtergrond in de dagelijkse drukte. Met als gevolg dat ik vermoeid raakte en regelmatig liep te mopperen, in mezelf of tegen anderen. Dat wilde ik anders!

Tegenwoordig begin ik mijn dag niet meer met mijn to-dolijstje maar met een lijstje dat uitgaat van hoe ik me wil voelen.

Dat gaat zo: elke ochtend schrijf ik mijn Core Desired Feelings (CDFs)* op. CDFs geven weer hoe je je ten diepste wilt voelen. Deze kunnen langere tijd hetzelfde blijven, maar ze kunnen ook verschuiven. Mijn CDFs zijn op dit moment bijvoorbeeld: joy, inspiration, abundance en flow.

Vervolgens kijk ik wat ik nodig heb of wat ik kan doen om me te voelen zoals ik me wil voelen.

Een mooie bos bloemen kopen draagt bij aan mijn gevoel van vreugde (joy) en overvloed (abundance). Als ik tijd maak voor een interessant boek, een mooie TED-talk of een gesprek met een vriendin, raak ik geïnspireerd (inspiration). Als ik een aantal uur achter elkaar inplan om te tekenen, te schrijven of aan een opdracht te werken, creëer ik de randvoorwaarden voor een gevoel van flow.

Door me dagelijks bewust te zijn van hoe ik me wil voelen en vervolgens één of meerdere activiteiten in te plannen (én te doen!) die bijdragen aan mijn core desired feelings, geef ik mijn leven richting.

Zo word ik minder meegesleept door de waan van de dag. Ik ervaar meer voldoening, houd meer energie over voor de minder leuke dingen die nou eenmaal ‘moeten’, én ik ben een fijnere moeder voor mijn kinderen.

Betekent dit dat ik geen to-dolijst meer heb? Nee, hoor! Maar ik maak nu ook ruimte voor minder urgente dingen waarvan ik weet dat ze bijdragen aan mijn geluk. Hoe lang mijn to-dolijst ook is.

Food for thought           
Heb jij ook wel eens het gevoel  dat je to-dolijst jou beheerst in plaats van dat jij je to-dolijst beheerst? Hoe los jij dit op? Welke Core Desired Feelings zouden er op jouw ‘to-feellijstje’ staan? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *