Hoe je doelen stelt waar je gelukkig van wordt

“Nou, wat voor doelen heb je voor vandaag?”, vraag ik opgewekt tijdens het ontbijt aan Sterre, mijn oudste dochter van net 9 jaar. Als (slaperige) blikken konden doden… Dat ik nou zo nodig het onderwerp doelen wil verkennen, wil nog niet zeggen dat Sterre daar om half acht ’s ochtends ook zin in heeft. Ik laat haar in rust ontbijten en mijmer zelf wat verder.

Dat het stellen en het stap voor stap realiseren van doelen bijdraagt aan geluk, is duidelijk.

Verschillende onderzoeken en boeken bevestigen dit. Vorige week noemde ik het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans al. Hierin wordt het stellen van doelen beschreven als één van de sleutels tot geluk.

Ook in het boekje ‘Geluk is D.O.M.’ van Patrick van Hees krijgt het stellen van Doelen uitgebreid aandacht. (De andere twee letters staan overigens voor Oplaadpunten en Mensen, daar kom ik in een ander bericht nog op terug).

Uit eigen ervaring weet ik dat het stellen van doelen en deze stap voor stap realiseren, kan bijdragen aan mijn geluk. Met de nadruk op kan.

Ik heb een haat-liefdeverhouding met doelen.

Liefde

Ik stel regelmatig doelen, en heb dat mijn hele leven – bewust of onbewust – gedaan. Dat heeft me ook veel gebracht. Zo heb ik mijn middelbare school goed afgemaakt en daarna drie studies afgerond. Ik heb mijn website live laten gaan afgelopen september en schrijf iedere week voor mijn blog. Ik rond over het algemeen mijn freelance opdrachten op tijd af volgens de afgesproken kwaliteitseisen.

Als ik vooruitgang zie richting het behalen van een doel, voel ik me voldaan over ieder stapje dat ik zet. Op deze manier draagt doelen stellen bij aan mijn geluk.

Haat

Maar aan de andere kant zijn er ook doelen die ik niet haal. Ik wil al jaren drie keer in de week minimaal een uur sporten en neem me dat ook steevast een aantal keer per jaar voor. Maar sinds de meiden er zijn, is me dat niet meer gelukt. Een doel als ‘geen chocola meer eten deze maand’ sterft na een week een stille dood. En al een tijdje wil ik een (werk)boek maken over ‘van druk naar geluk’, maar ook dat is er nog niet van gekomen.

Als ik niet voldoende vooruitgang boek of een doel niet haal, ben ik niet blij met mezelf. Dan heb ik het gevoel dat ik faal. En daar word ik niet gelukkig van.

Waarom halen we sommige doelen wel en andere niet?

Het lukt me dus niet om drie keer in de week een uur te sporten. Maar wat me wél lukt – inmiddels voor de vierde week op rij – is om zes uur ’s ochtends opstaan om onder andere te mediteren, te sporten en te lezen (mijn Miracle Morning). Mijn doel om dit 30 dagen vol te houden, ga ik zeker halen. En is mijn doel om er gewoon weer 30 dagen achteraan te plakken.

Blijkbaar is dit doel voor mij zó belangrijk en levert het mij zó veel op, dat het me veel minder moeite kost dan ik had verwacht. Daarnaast had ik bij aanvang het gevoel dat dit doel misschien ambitieus maar wél haalbaar was. En ik neem kleine stappen: ik focus me op één dag tegelijkertijd.

Hoe stellen we doelen waar we gelukkig van worden?

Maar hoe stellen we nou doelen waar we gelukkig van worden? Bij het stellen van doelen die mogelijk bijdragen aan ons geluk, helpt het om rekening te houden met het volgende:

1. Zorg ervoor dat het doel uit jezelf komt of past bij je interesses, je motivatie en je sterke eigenschappen. 

Zo waren de doelen die ik vroeger voor mijn werk stelde, eerder afkomstig uit externe bronnen, bijvoorbeeld mijn leidinggevende. Ik merkte dat ik ze wel braaf haalde, maar er niet gelukkig van werd. Maar van het zelf maken van mijn website zonder enige kennis van zaken, werd ik wél blij. Ondanks de vele hobbels. Want dit past bij mijn leergierigheid en bij mijn verlangen om van betekenis te zijn voor drukke moeders.

2. Kies verschillende soorten doelen en fixeer je niet te veel op één doel.

Je kunt doelen stellen voor de verschillende rollen die je vervult: dochter, moeder, ondernemer, vriendin. Je kunt grote doelen hebben (een boek schrijven) en kleine doelen (één keer in de twee weken een nieuw gerecht koken).

Je kunt doelen stellen die te maken hebben met je werk of doelen die puur gericht zijn op ontspanning en plezier. In het eerste ben ik redelijk bedreven, maar op het gebied van doelen puur gericht op plezier zie ik nog genoeg ruimte tot verbetering.

Let op: té veel doelen kunnen natuurlijk bijdragen aan een gevoel van nóg meer drukte en dat is nu juist niet de bedoeling. Experimenteer en kijk wat voor jou werkt. 

Een extra dimensie hebben doelen die niet alleen bijdragen aan jouw eigen geluk, maar ook aan dat van een ander. Wanneer je in staat bent om bij te dragen aan iemands geluk, zonder daarbij overigens het gevoel te hebben je op te offeren, zorgt dat ook voor een blij gevoel bij jezelf. Dubbel geluk dus!

3. Zorg dat je doel haalbaar is voor je gevoel. Deel grotere doelen op in subdoelen of maak een actieplan. 

Drie keer per week een uur naar de sportschool betekende dat ik iedere keer meer dan twee uur kwijt was. Dit was voor mijn gevoel niet haalbaar, ook omdat er ’s ochtends meestal geen ruimte was en ik ’s avonds nadat de meiden op bed lagen geen puf meer had. Maar iedere ochtend gedurende een kortere tijd bewegen, voelde en bleek wél haalbaar.

4. Schrijf je doelen op en formuleer ze concreet, positief en realistisch. 

Ik ben een groot voorstander van doelen opschrijven op een plek waar ik ze vaak zie, zoals mijn journal. Zo herinner ik mezelf steeds aan de richting die ik op wil gaan. Daarbij formuleer ik mijn doelen altijd positief, dus in termen van wat ik wél wil en niet in termen van wat ik niet meer wil. Overigens schrijf ik daar niet alleen mijn belangrijkste doelen op, maar ook mijn Core Desired Feelings en probeer ik mijn doelen daar zo veel mogelijk mee te verbinden).

Het stellen van realistische doelen helpt om teleurstelling in jezelf te voorkomen. Ik stel niet als doel om mijn Miracle Morning voor de rest van mijn leven vol te houden. Maar steeds 30 dagen, dat voelt realistisch. En daarbij sta ik mezelf toe om één dag per week te missen – wat overigens nog niet gebeurd is.

5. Allergisch voor doelen stellen? Je kunt ook een intentie formuleren of je richten op thema’s of focusgebieden.

Ik moest vroeger van mijn leidinggevende mijn werkdoelen op zo’n manier formuleren dat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden (SMART) waren. Ik deed het altijd netjes, maar het voelde voor mij wat gekunsteld als ik voor iedere letter iets zinnigs ‘moest’ opschrijven. En ik ervoer dan ook lichte weerstand.

Nu geef ik mezelf de ruimte om mijn doelen te formuleren op zo’n manier dat het voor mij goed voelt. En soms formuleer ik voor een dag niet een specifiek en concreet doel, maar een intentie. Bijvoorbeeld de intentie om er een fijne dag van te maken met mijn meiden. Of om liefdevolle vriendelijkheid te beoefenen.

In plaats van specifieke doelen te formuleren, kun je thema’s of focusgebieden voor jezelf bepalen. Zo speel ik met het idee om in 2017 voor iedere maand een bepaald thema te kiezen waaraan ik aandacht wil besteden. Dat kan van alles zijn. Van thema’s gerelateerd aan werk, zoals bijvoorbeeld schrijven, list building en productiviteit, tot aan handlettering of creatieve ontwikkeling in het algemeen. Het leuke is: alles mag, want ik bepaal het helemaal zelf!

6. Vier successen, wees mild als je een doel niet haalt en geniet van de reis.

Ik ben slecht in het vieren van successen. Dat is iets waar ik mezelf regelmatig aan moet herinneren. Terwijl ik weet dat het zo belangrijk is. Mijn eigen gemaakte website was een mijlpaal. Maar er was een doosje heerlijke chocola, speciaal ter ere van de gelegenheid meegebracht door de Man, voor nodig om echt even stil te staan bij deze mijlpaal en mezelf te feliciteren.

Ik mag dan slecht zijn in het vieren van successen, maar ik geniet zeker van de reis. De website, deze blog – het is één groot avontuur waarbij ik blijf leren. Soms haal ik een doel niet. Dan kijk ik naar de oorzaken, evalueer ik of het doel wel echt bij me past en stel het doel eventueel bij.

Geluksdoelen stellen met je kinderen

Mijn mantra is: ‘Opvoeden is vóórleven’.  En dat geldt ook voor het al dan niet stellen van doelen. Als je zelf op zo’n manier doelen stelt dat die bijdragen aan je geluk, ben je daarin een voorbeeld voor je kind.

En afhankelijk van de leeftijd van je kind, kun je samen met je kind doelen stellen waar hij of zij gelukkig van wordt. Je kunt samen kijken naar wat bij je kind past en wat voor je kind haalbaar is.

Laat daarbij zoveel mogelijk uit je kind zelf komen door vragen te stellen. Wat wil je nog leren? Wat vind je leuk om te doen? Hoe vaak zou je dat willen doen? Gaat dat lukken, denk je? Hoe ga je ervoor zorgen dat je dit ook echt gaat doen? Wie kan je daarbij helpen?

Je kunt er een leuke activiteit van maken door een vel papier en een aantal stiften te pakken en (ook zelf) te tekenen of een mindmap te maken. Heeft je kind geen zin om het hier met jou over te hebben? Accepteer dit dan en zorg voor je eigen geluksdoelen.

Ook het lezen van de verhaaltjes uit eerder genoemd boek van Leo Bormans is een manier om spelenderwijs het gesprek aan te gaan met je kinderen. Dat kan al vanaf een jaar of vijf, zes.

Bij heel jonge kinderen kun je beginnen met benoemen van de intentie die je bij je kind ziet en het resultaat: “Je wilde de beker pakken en nou heb je hem in je handen.”  En daarnaast kun je observeren en benoemen waar je kind interesse in heeft of blij van wordt. Dit wordt dan de input voor jullie latere filosofische gesprekken over het stellen van geluksdoelen 🙂

Het gezamenlijke geluksdoel van Sterre en mij

Inmiddels hebben Sterre en ik samen een doel gesteld dat bijdraagt aan ons beider geluk: één keer in de twee weken kiest Sterre een gerecht uit, doen we boodschappen en gaan we samen koken. Dat doen we in het weekend wanneer we allebei rustig de tijd hebben.

Sterre zit op een Montessorischool en is dus gewend aan het stellen van doelen en het bijhouden van haar vooruitgang. Ik moet haar er alleen niet ’s ochtends vroeg mee lastig vallen.

 

Food for thought

Heb jij doelen? Voor je werk, maar ook puur ter ontspanning of plezier? Heb je doelen voor de verschillende rollen die je speelt? Vind je doelen stellen fijn of roept het weerstand bij je op? Of vind je het eigenlijk niet nodig omdat je toch wel komt waar je wilt zijn? 

4 reacties

  1. Annebeth zegt:

    Hi Sacha,
    Toen je schreef dat je misschien in 2017 elke maand aan iets speciale aandacht wilde geven, dacht ik aan het boek “the Happiness Project’ (Gretchen Rubin). Beetje Amerikaans. Ik vond het boek leuk; elke maand ging ze met een “aspect” aan de slag om te onderzoeken of dat wel/geen invloed had op haar “geluks-gevoel”.
    Enneh – ik ben zelf groot voorstander van 1 verandering tegelijk. Dan bedoel ik veranderingen zoals; “minder snoepen” / “meer sporten”/ “elke avond voor 22.30 je bed in” ….. die veranderingen zijn voor mij behapbaar als ik er 1 per periode aanpak en me ze eigen maken. Van discipline naar routine. En inderdaad bijhoud (Op mijn “evernote op de phone”) of het lukt. Dat zijn voor mij van die “niet zo leuke doelen die wel handig zijn om te halen” (Korte termijn pijn, lange termijn vreugd)

    • Sascha zegt:

      Hi Annebeth, jaaaaa The Happiness Project! Heb ik een tijd geleden gelezen maar ga die er weer eens bijpakken, dank voor de tip! Overigens had zij ook een TED talk. En ik voel – ook n.a.v. je mail – een gedeelde passie: interessante boeken lezen 🙂

      Één verandering tegelijk is inderdaad een goede tip, helemaal als je wilt dat iets een gewoonte (routine) wordt. En wat zeg je dat mooi: korte termijn pijn en lange termijn vreugd. En dat is net waarom het lastig is om sommige goede gewoonten aan te leren: de pijn op de korte termijn. Ik heb er laatst een interessant boek over gelezen. Ik weet de titel even niet meer, maar daar kom ik op terug. Een boek op mijn ‘nog-te-lezen-stapel’ is The Power of Habit. So many books, so little time. Liefs!

    • Sascha zegt:

      Hallo Marina, leuke dat je er bent! Ik was heel blij met je suggestie dus ik heb ‘m meteen toegepast! En ik kan me voorstellen dat het stellen van doelen een gevoel van stress of drukte kan veroorzaken. Als ik er te veel heb of ze zijn te eenzijdig (alleen werkdoelen en geen ‘plezierdoelen’) of te ambitieus, draagt dat ook niet bij aan mijn geluk. Wat ik vaak doe, is me richten op hoe ik me wil voelen. En dan kijk ik wat ik kan doen om me zo te voelen. Bijvoorbeeld een mooie bos bloemen kopen, een wandeling maken, even rustig op de bank zitten of met mijn dochters knuffelen. Vooral belangrijk is dat je doet waarvan je in je hart voelt dat het bij je past. En dat kun jij alleen bepalen. Liefs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *