Van druk naar geluk: hoe labels jouw geluk belemmeren

Hoe labels jouw geluk belemmeren en wat je eraan kunt doen

Labels: we gebruiken ze allemaal. Voor onszelf en voor anderen. Verlegen, creatief, slim, mooi, lelijk, bazig, druk. De goede moeder, de slechte leidinggevende, het lieve meisje, de  stoere jongen, de harde zakenvrouw.

Labels helpen ons om dingen en mensen snel in te kunnen delen in bepaalde categorieën, zodat de wereld om ons heen overzichtelijk en behapbaar wordt.

Maar labels kunnen ook belemmerend werken. Vanaf kleins af aan was ik het aardige meisje, de harde werker, de verstandige en gehoorzame dochter. Daar is op zich niets mis mee. Dat wás ik toen ook. Maar over de jaren heen ben ik mezelf grotendeels zo blijven zien, ook toen ik al volwassen was.

Het aardige meisje wilde het iedereen naar de zin maken, zelfs als dat ten koste van zichzelf ging.

En dat betekende bijvoorbeeld dat ik anderen voortdurend liet kiezen wat we gingen doen. Of dat ik anderen over mijn grenzen heen liet gaan. Beïnvloed door het aardige meisje zorgde de harde werker er later voor dat ik weliswaar heel hard werkte, maar te weinig mijn eigen mening of ideeën naar voren bracht. En ergens van binnen begon dat te knagen.

Labels die je jezelf geeft of die anderen je geven en waarin je bent gaan geloven, kunnen je ‘vastzetten’.

Als je moeder vroeger regelmatig zei ‘Ach ja, ze is zo verlegen’ als jij je achter haar rokken verborg wanneer ze stond te praten met iemand die jij niet kende, is het mogelijk dat jij jezelf ook zo bent gaat zien, terwijl het misschien helemaal niet klopt met wie je toen was of nu bent.

Als je jezelf bestempelt als verlegen, terecht of onterecht, kan dit je belemmeren om bepaalde dingen te doen, die je in je hart misschien wel heel graag wil doen.

Er zijn manieren om een label dat jou niet (meer) dient wat minder te laten ‘plakken’.

In plaats van te denken: ‘Ik ben verlegen’, kun je denken: ‘in sommige situaties voel ik mij verlegen’. Dat geeft meteen meer ruimte, want het betekent dat er ook situaties zijn waarin je je niet verlegen voelt. En je bent niet verlegen, je hebt soms een verlegen gevoel. En dat heeft (bijna) iedereen wel eens.

Je kunt ook onderzoeken wie je zou zijn zonder het label. Wie zou je zijn als je niet verlegen bent? Wat zou je doen? En hoe zou dit bijdragen aan je geluk?

Labels kunnen ook een positieve invloed hebben.

Ik zie mezelf als een life-long learner. Hierdoor blijf ik interessante boeken lezen en mezelf ontwikkelen. Dus ‘life-long learner’  is een label dat mij dient, dat bijdraagt aan mijn geluk. Want mezelf ontwikkelen maakt mij gelukkig.

Maar let op: ‘positieve’ labels kunnen een negatieve invloed hebben.

Als jij herhaaldelijk over je dochter zegt ‘Zij is altijd het zonnetje in huis’, dan kan je dochter onbewust het gevoel krijgen dat ze altijd het zonnetje in huis moet zijn om te voldoen aan jouw verwachtingen. Als ze dit label ‘internaliseert’, bestaat de kans dat ze als volwassene het gevoel heeft dat ‘negatieve’  gevoelens zoals boosheid of verdriet er niet mogen zijn, of dat ze die niet mag laten zien.

Onderzoek daarom de labels waarvan je denkt dat die voor jou gelden. En de labels die jij je kind (onbewust) geeft.

Wanneer je labels kunt zien voor wat ze zijn – niets meer dan ‘etiketten’ die jou (of je kind) wel of niet dienen – kun je beslissen wat je ermee wilt doen. Je kunt ervoor kiezen om de labels die jouw geluk in de weg staan, rustig los te weken. En om meer te leven naar de labels die wél bijdragen aan jouw geluk. 

Food for thought

Welke labels gelden voor jou, denk je? Welke van die labels dragen bij aan je geluk en welke niet? Wie zou je zijn zonder de labels die jou niet meer dienen? Wat kun je doen om de invloed van de labels die je niet meer dienen, te beperken? Welke labels geef je (onbewust) aan je kinderen? Hoe denk je dat dit jouw kinderen beinvloedt? Nu en later als ze volwassen zijn? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *