Hoe je met meer flow de dag doorkomt

Soms heb je van die dagen waarop alles moeizaam lijkt te gaan. Waarop het voelt alsof je door een moeras aan het waden bent en de flow ver te zoeken is. Van die dagen waarop je het heel druk denkt te hebben. Terwijl je aan het eind van de dag maar weinig afgerond hebt van je to-dolijst.

Ook ik heb weleens zo’n dag waarop ik het gevoel heb door een moeras te waden. Gelukkig weet ik inmiddels waar dit ‘moerasgevoel’ meestal vandaan komt én wat ik eraan kan doen.

Ik heb het dan niet over de dagen waarop je bijvoorbeeld ziek bent of er uitzonderlijke gebeurtenissen plaatsvinden, of wanneer je door een ziek kind de hele nacht wakker bent geweest. Ik heb het over die gewone, gemiddelde dagen zonder grote bijzonderheden, maar mét moerasgevoel.

Discipline en doorploeteren

Ik ben van nature vrij gedisciplineerd (behalve met chocola dan). Uit een test kwam ooit als één van mijn kwaliteiten ‘achievement’. Dat wil zeggen dat ik me het fijnst voel als ik iets ‘bereikt’ heb op een dag.

Dat kan van alles zijn: een werktaak afronden, een activiteit ondernemen met de meiden of een blogpost schrijven. Het komt best weleens voor dat ik een dag op de bank hang in mijn pyjama. Maar ik mis dan toch dat voldane gevoel van iets ‘bereikt’ te hebben.

Die discipline en de drang om dingen te bereiken heeft zo z’n voordelen. Maar het zorgt er ook voor dat ik soms doorzet of eigenlijk doorploeter terwijl dat niet zo handig is. En dan komt dat ‘moerasgevoel’ bovendrijven.

 Signalen dat ik aan het ploeteren ben

Soms zijn de signalen dat ik aan het ploeteren ben heel fysiek: als mijn energieniveau laag is en ik ga toch te lang door met een inspannende taak, krijg ik bijvoorbeeld hoofdpijn.

Maar ook het – bijna onbewust – checken van mijn e-mail of Facebook terwijl ik met een taak bezig ben, kan een signaal zijn dat mijn energie bijna uitgeput is. Net als me laten afleiden door collega’s of nog een keer naar de koelkast lopen om te kijken of er iets te eten is.

Als de taak waarmee ik bezig ben me ineens moeilijker afgaat, is dat meestal ook een signaal dat ik aan het ploeteren ben. Als ik bijvoorbeeld een blogpost schrijf en de zinnen willen niet meer komen, is dat een teken dat ik beter kan stoppen en iets anders kan gaan doen.

De oorzaak van het moerasgevoel

Vaak ontstaat het moerasgevoel als de taak die ik doe onvoldoende is afgestemd op mijn energieniveau.

Mijn energieniveau fluctueert gedurende de dag én de week. En daarmee fluctueert ook mijn vermogen om na te denken, creatieve oplossingen te vinden of ingewikkelde taken uit te voeren.

Ik heb gemerkt dat de ochtenden voor mij het beste zijn om bijvoorbeeld te schrijven (creatief denkwerk). Ik ben dan meestal uitgerust en mijn hoofd is dan nog relatief leeg. Daardoor komen ideeën en woorden moeiteloos bovendrijven. Als ik probeer ’s avonds te schrijven, dan kost het me veel meer moeite én tijd.

Ook ingewikkelde taken of taken waar ik tegenop zie, kan ik het beste in de ochtend doen, als ik nog fris ben. Dat levert betere resultaten op en gaat veel makkelijker dan wanneer ik ze in de middag doe. Bovendien heb ik daarna het voldane gevoel al iets bereikt te hebben.

Het eind van de middag is voor mij een goed moment om taken te doen waar ik weinig denkkracht voor nodig heb, zoals mijn mail beantwoorden en mijn bureau opruimen.

Tip: met meer flow de dag door

Het is een simpel idee, maar bleek voor mij een eyeopener: als ik mijn taken beter afstem op mijn energieniveau, ervaar ik meer flow en kosten dingen me minder tijd én minder moeite.

Maar hoe zorg je dat je met meer flow de dag doorkomt?

  • Houd een paar weken bij hoe jouw energieniveau gedurende de dag fluctueert. Hoe is je energie in de ochtend, in de vroege en late middag en in de avond? En hoe fluctueert je energie gedurende de week? Kun je patronen ontdekken?
  • Deel daarna je takenlijst op in taken die weinig en taken die veel (denk)kracht vereisen.
  • Kijk nu of je de taken die veel (denk)kracht vereisen, kunt doen op de momenten dat je je het energiekst voelt. En de overige taken op de momenten dat je wat minder energie hebt.
  • Neem regelmatig, maar minstens iedere 90 minuten, een pauze.
  • Wissel taken die veel (denk)kracht en energie vereisen af met taken waarvoor je minder (denk)kracht nodig hebt.
  • Wees je bewust van hoe je je voelt tijdens het uitvoeren van een taak. Ben je snel afgeleid? Merk je dat de taak je moeilijker afgaat? Dat zijn signalen dat je misschien beter iets anders kunt gaan doen of in ieder geval toe bent aan een pauze.

Veel succes!

2 reacties

  1. Dit heeft wellicht ook verband met de maanstanden! Ik heb al jaren een maanagenda, daarin staat wanneer ik het beste mijn haar kan knippen of plantjes zaaien (schoonmaken, geldzaken, relaties), maar ik heb het nog nooit op mijn flow en moerasgevoel (prachtig woord) toegepast. Wow er is nog zoveel te ontdekken!

    • Sascha zegt:

      Dag Iete, dank je wel voor je reactie. Grappig, ik hoor en lees ineens van alles over maanstanden. Ga ik me ook maar eens wat meer in verdiepen. Inderdaad, nog zoveel te ontdekken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *