Mijn Miracle Morning

Het harde geluid van de wekker rukt me meedogenloos uit mijn diepe slaap. Slaapdronken tast ik in het duister met mijn hand naar de wekker en sla op de uit-knop. Het is zes uur ’s ochtends.

Ik kan nog makkelijk een uur blijven liggen als ik wil en mijn bed is zo heerlijk zacht en warm. Bijna is de verleiding te groot. Maar ik heb een afspraak met mezelf gemaakt en daar wil ik me aan houden (kijk, dit is nou zo’n moment waarop de strenge, in zwart geklede ouderling wél van pas komt. Heb je geen flauw idee waar ik het over heb? Lees er hier meer over).

Al een tijdje fantaseerde ik  over mijn ideale ochtend.

Ik zag mezelf om 6 uur opstaan waarna ik zou sporten en mediteren. Vervolgens zou ik me richten op mijn Core Desired Feelings. Als je wilt weten wat dit zijn, dan kun je er hier meer over lezen).

Ik zou nadenken en schrijven over mijn lange-termijndoelen en mijn actieplan voor de dag vaststellen. Als de rest van het gezin dan wakker werd, had ik al een aantal belangrijke maar niet urgente activiteiten achter de rug en was ik klaar voor de rest van de dag.

Maar afgezien van een kwartiertje focussen op mijn Core Desired Feelings en regelmatig een latte macchiato drinken in een fijne koffietent, bleef het bij fantaseren. Sporten en mediteren schoten erbij in, want er was altijd wel iets anders dat belangrijker (of makkelijker) was om uit te voeren. En ’s avonds was ik vaak te moe om nog iets constructiefs te doen of te denken.

Toen ik de eerste keer de term ‘Miracle Morning’ voorbij zag komen, besteedde ik er geen aandacht aan. Totdat die woorden ineens overal leken op te duiken.

En als zoiets gebeurt, is dat voor mij een reden om op onderzoek uit te gaan. Ik kocht én las het boek The Miracle Morning: The 6 habits that will transform your life before 8AM van Hal Elrod.

Ondanks de typisch Amerikaanse toon en de grote succesclaims, merkte ik dat ik toch steeds enthousiaster werd. Ik voelde dat dit boek voor een groot deel mijn ideale vroege ochtend beschreef, de ochtend waar ik eigenlijk al lang naar verlangde.

Een ochtend die een goede basis zou leggen, zodat ik relaxed en vol energie aan de rest van mijn dag kon beginnen. Een ochtend waarin ik de dingen die voor mij belangrijk zijn maar niet urgent, meteen zou doen. Zodat ze niet naar de achtergrond zouden verdwijnen door alles wat er op een dag gebeurt. Die ochtend werd beschreven in The Miracle Morning.

De Miracle Morning is een ochtendroutine waarin je meditatie of stilte, beweging, affirmaties, visualisatie, lezen en schrijven combineert. 

Als ezelsbruggetje om deze activiteiten te onthouden heeft Elrod de term (Life) S.A.V.E.R.S. bedacht. Dit staat voor Silence (meditatie, doelbewuste stilte), Affirmations (affirmaties: positieve zinnetjes die je zo goed in je hoofd opneemt dat je er echt in gaat geloven), Visualisation, Exercise, Reading, en Scribing (schrijven).

Wat heb ik te verliezen?, dacht ik na het lezen van het boek. En ik maakte de afspraak met mezelf om iedere dag een uur eerder op te staan en The Miracle Morning minstens 30 dagen uit te proberen. Ik had me toch al voorgenomen om te gaan mediteren zoals ik vorige week (hier) scheef. Nu kon ik dat mooi inbedden in mijn ochtendroutine.

En dus sleep ik mezelf, ondanks de verleiding van mijn warme en zachte bed toch weer om zes uur naar mijn werkkamer. 

Meditatie

Ik drink een glas water en ga op de bank zitten. Mijn dekentje en mijn iPhone met de meditatie-app Headspace liggen al klaar (aanrader als je een Engelse mannenstem prettig vindt om naar te luisteren). Als mijn 10 minuten mediteren om zijn, plak ik er nog een paar minuten aan vast, zo fijn vind ik het.

Affirmaties

Met de affirmaties heb ik wat meer moeite, omdat ik ze nog niet helemaal zo geformuleerd heb dat ze voor mij werken. En ook omdat ik wat sceptisch ben over affirmaties. Work in progress dus, en ik besteed een paar minuten aan het spelen met zinnen en woorden.

Visualisatie

Het visualiseren van mijn ideale dag en hoe mijn leven eruit ziet als ik mijn doelen heb bereikt, levert verrassende beelden op. Ik zie mezelf stralend in een wit met rode zomerjurk – heel gek, want ik ben veel meer een broekentype en wit draag ik al helemaal nooit. Vanaf een podium (wat?!! ik als relatieve introvert op een podium??!!)  spreek ik een volle zaal toe. En ik vind het nog leuk ook! Enigszins beduusd doe ik mijn ogen weer open. Maar het is wat het is voor nu en ik ga door met het volgende onderdeel.

De E van Exercise…

Ik ben van nature niet zo’n sporter (meer een danser), maar ik weet dat bewegen gezond is en 10-15 minuten is te overzien. Ik begin met de zonnegroet (een yoga-oefening) en ga daarna over tot boksbewegingen, push-ups, sit-ups, squats en jumping jacks. Voor ik het weet, gaat mijn timer alweer af.

Lezen

En ja, dan is het tijd voor mijn beloning voor het vroege opstaan: lezen in een interessant boek! Ik heb standaard een stapel boeken liggen waar ik iedere keer met een licht schuldgevoel voorbij loop. Omdat ik ’s avonds vaak moeite heb om echt op te nemen wat ik lees, blijven boeken vaak lang liggen. Door iedere ochtend vroeg ten minste 10 minuten te lezen, voed ik mezelf met interessante ideeën die me ook nog beter bijblijven.

Schrijven

Tot slot schrijf ik ongeveer 10 minuten in een notitieboek. Vandaag schrijf ik een aantal ideeën op uit het boek dat ik lees. Ook noteer ik waarvoor ik dankbaar ben en wat voor vandaag mijn belangrijkste doelen zijn. Waarover ik schrijf verschilt per dag. Soms zijn het vragen die in me opkomen, een lijstje van alle dingen die ik nog wil leren, een stukje tekst voor een blogpost of iets over de beelden die ik zie tijdens mijn visualisatie.

Overzichtelijk, haalbaar en op maat te maken

Door de activiteiten in kleine blokken van 5 – 15 minuten op te delen, voelt het voor mij overzichtelijk en haalbaar. Op de dagen dat ik ik extra veel te doen heb en vroeg van huis ga, doe ik alles wat korter. En in het weekend als ik meer tijd heb, mediteer, beweeg of schrijf ik langer.

Zelfs als je maar zes tot tien minuten hebt, kun je nog altijd een verkorte versie van de Miracle Morning doen.

Je kunt je één minuut op je ademhaling concentreren (S), één minuut een affirmatie opzeggen (A), één minuut visualiseren (V), één minuut op de plaats joggen (E), één of twee bladzijden lezen (R), en bijvoorbeeld een paar kernwoorden voor de dag opschrijven (S).

Je hoeft de Miracle Morning ook niet per sé ’s ochtends te doen. Ik doe het wel ’s ochtends, omdat het voor mij een prettige en productieve start van mijn dag is. Maar als jij een heel andere dagindeling hebt, kun je natuurlijk kijken wat jou het beste uitkomt. En je kunt spelen met de volgorde en de duur van de activiteiten, zodat het het beste past bij jouw behoeften.

Voor ik het weet is mijn ochtendroutine ten einde. Ik heb wéér een dag de Miracle Morning gedaan, whoohoo!

Mijn dag is in ieder geval goed begonnen. Het was het eerder verlaten van mijn fijne, warme bed meer dan waard. Voldaan, trots op mezelf en relaxed stap ik onder de douche. Vol energie en klaar voor de rest van mijn dag. En dat is toch een klein wonder, vind ik. En nu voor altijd volhouden 🙂

Food for thought

Zou de Miracle Morning iets voor jou kunnen zijn? Welke onderdelen spreken je aan en welke niet? Zou jij ook de uitdaging aan willen gaan om de Miracle Morning 30 dagen te proberen? Ik hoor het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *