Creëer mini-momenten van ontspanning in je drukke schema

Af en toe denk ik terug aan de periode dat de meiden nog heel klein waren. Hoe het bijna onmogelijk was om rustig te douchen of naar het toilet te gaan als de Man er niet was om de meiden op te vangen.

Hoe ik met één been half uit de douche het wipstoeltje waar Sterre in lag heen en weer bewoog. Of, later, hoe kleine vuistjes op de deur bonkten om mijn aandacht te trekken als ik net één minuut op het toilet zat.

Toen ik na mijn zwangerschapsverlof weer ging werken, zei ik op kantoor  gekscherend dat ik daar lekker kwam uitrusten. En dat was maar voor de helft een grapje.

Inmiddels zijn de meiden tien en zeven en kan ik ongestoord douchen of naar het toilet – meestal dan. En vergeet ik vaak wat een luxe dat eigenlijk is, tijd voor mezelf, tot ik naar moeders van heel jonge kinderen luister. Die hebben het wat dat betreft vaak zwaarder dan de meesten van ons.

Een paar minuutjes

Maar hoe druk je het ook hebt, er zijn altijd manieren om rust in de drukte te vinden, al is het maar heel even.

Je kunt per dag best één tot vijf minuten vinden om even pas op de plaats te maken. Om bewust adem te halen. Om je opgetrokken schouders  te laten zakken of even te denken aan iets waarvan je gaat glimlachen of rustig wordt.

Want als je per dag niet eens vijf minuten hebt om even te ontspannen, dan ben je aan het óverleven en niet aan het léven.

Mijn mini-momenten van ontspanning

Soms lukt het een dag niet om een uur of langer rust of ontspanning voor jezelf te creëren. Gewoonweg omdat je werkt, als taxichauffeur voor de kinderen fungeert, kookt, een opleiding doet en allerlei andere zaken op de planning hebt staan die nu eenmaal bij een druk leven horen.

Op zo’n dag creëer ik mini-momenten van ontspanning voor mezelf. Gedurende dertig seconden tot vijf minuten doe ik (n)iets om weer even op te laden. 

Een greep uit mijn mini-momenten van ontspanning:

  • Op de fiets bewust luisteren naar de vogels in het Vondelpark en mijn schouders laten zakken,
  • Me even helemaal uitrekken / uitstrekken of op een andere manier bewegen,
  • Rustig en bewust ademhalen gedurende 30 seconden (buikademhaling),
  • Een favoriet muzieknummer luisteren,
  • Op kantoor: mijn houding checken en weer rechtop gaan zitten met mijn voeten goed op de vloer,
  • Even bewust mijn lijf voelen, van mijn voeten naar mijn kruin,
  • Uit het raam staren,
  • Een glas water halen en daarbij heel rustig naar het aanrecht lopen,
  • Bewust genieten van een kopje koffie of thee.

Meerdere malen per dag

Deze mini-momenten van ontspanning creëer ik meerdere malen per dag. 

Je kunt een aantal van deze dingen namelijk doen terwijl je met iets anders bezig bent. Zo kun je bijvoorbeeld een paar keer rustig ademhalen langs het sportveld, in de auto of op de fiets (bij voorkeur niet je ogen sluiten dan), op kantoor of thuis, in de rij bij de kassa of op de wc.

Ben je bang dat je in de hectiek vergeet om deze mini-momenten van ontspanning voor jezelf te creëren? Plan ze dan in gedurende de dag met behulp van je telefoon. Of gebruik er vaste momenten voor.

Zo kun je jezelf voornemen dat je iedere keer dat je naar het toilet gaat / je handen wast / boodschappen doet / op de fiets zit tien keer bewust in- en uitademt.

Want soms is een aantal keer rustig en bewust ademhalen het enige dat nodig is om mentaal even uit de dagelijkse drukte te stappen.

En zo creëer je met mini-momenten van ontspanning toch ruimte voor jezelf ondanks je drukke schema.

Food for thought (and action)

Creëer jij voor jezelf ook van dit soort mini-momenten van ontspanning? Zo ja, wat doe je dan? Zo nee, wat zou je kunnen doen en hoe zou je dit soort momenten meer in je leven kunnen integreren als je daar behoefte aan hebt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *