5 tips om je veerkracht aan te boren – De 10e sleutel tot geluk

2015, kerstdiner op school. De Man en ik zijn zenuwachtig. Want Sterre, die pas een half jaar op deze school zit in groep 4, heeft besloten dat ze tijdens het kerstdiner gitaar gaat spelen en zingen voor de klas.

Even voor de duidelijkheid: Sterre heeft nooit gitaarles (of enige andere muziekles buiten school) gehad en ze heeft nog nooit opgetreden. Ze heeft zichzelf in een paar weken tijd de akkoorden voor het liedje ‘I’m Yours’ van Jason Mraz – min of meer – eigen gemaakt. En Sterre treedt normaal gesproken niet snel op de voorgrond in een groep.

Angst overwinnen

Sterre is zelf ook zenuwachtig, zo blijkt als we naar school lopen. Want ze vindt het toch wel eng, zo voor de klas, met alle ogen op haar gericht. Ik kan het me helemaal voorstellen.

Als ouders van de artiest mogen de Man en ik kort de klas in. Even is er paniek bij Sterre, want de gitaar is niet gestemd en we hebben geen stemapparaatje bij ons.

Maar dan doet ze het gewoon, valse gitaar of niet! Daar zit ze, in haar zwarte kerstoutfit. Mijn grote kleine meisje, zo dapper, zo moedig. Ze heeft de kracht gevonden om haar angst te overwinnen. Ik slik mijn tranen van ontroering weg, want ik wil haar niet voor gek zetten in de klas.

Kracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen. Het is de 10e en laatste sleutel tot geluk volgens het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans. 

Moed en veerkracht

Eigenlijk zijn moed en veerkracht twee verschillende dingen. Bij moed gaat het om iets doen, ook al ben je bang. Je eigen business opzetten zonder de zekerheid dat het succes wordt. Op volwassen leeftijd zwemles volgen, ook al ben je bang van water. Een vriendin vertellen dat je je door haar gekwetst voelt, ook al ben je bang voor haar reactie.

Veerkracht heeft te maken met het snel kunnen herstellen van stressvolle situaties. Je veert als het ware weer terug naar je oorspronkelijke staat van zijn (of misschien wel een fijnere staat van zijn). Na de breuk met je partner pak je je leven weer op. Je ziet je plotselinge ontslag als een mogelijkheid om iets nieuws te ondernemen. Of je hebt een manier gevonden om om te gaan met het feit dat je je steeds zo moe voelt sinds je ongeluk.

Hoe draagt moed bij aan geluk?

Moed draagt bij aan ons geluk op het moment dat we het aanboren voor iets dat we belangrijk vinden of graag willen.

Ik hield ooit een presentatie voor zo’n 100 mensen. De presentatie ging over een boek waarvoor ik het concept had ontwikkeld en de uitvoering had gedaan. Het boek lag me na aan het hart, het was mijn baby in een tijd dat ik nog geen mensenbaby’s had geproduceerd.

Als relatieve introvert bleef ik normaal gesproken liever op de achtergrond. En ik was dan ook enorm zenuwachtig bij de gedachte om voor zo’n grote groep te moeten spreken. Maar omdat het boek mij zo na aan het hart lag, was mijn motivatie om erover te vertellen groter dan mijn angst.

Achteraf was ik zó blij dat ik de moed had gevonden om het podium op te gaan! En nog steeds denk ik aan dat moment terug met trots. Omdat ik letterlijk was gaan staan voor iets dat ik belangrijk vond. En mijn angst had overwonnen.

Hoe draagt veerkracht bij aan geluk?

Het aanboren van je veerkracht helpt je om na teleurstellingen en stressvolle situaties weer te herstellen. We kennen allemaal wel periodes waarin we het extreem druk lijken te hebben en stress ervaren. Voor korte tijd is dit niet erg en kan de adrenaline van kortdurende stress zelfs helpen om bijvoorbeeld een goede prestatie neer te zetten.

Maar chronische stress is bewezen slecht voor je gezondheid. Het maakt je vatbaarder voor ziekte en veroudering, en vermindert je denkvaardigheden en je vermogen om goede beslissingen te nemen. Daarnaast vermindert het je creativiteit en productiviteit. En als jij je gestrest voelt, vergroot dat de stress van mensen om je heen.

Het is dus belangrijk om na een stressvolle periode of gebeurtenis goed te herstellen, om weer ‘terug te veren’. Als je voldoende veerkracht bezit, kom je weer sneller terug op je ‘oude geluksniveau’ na een ingrijpende gebeurtenis. Je hebt regelmatig momenten van rust, je bent over het geheel genomen evenwichtiger. Van druk (in je hoofd) naar geluk!

Hoe boor je je veerkracht aan?

In haar boek ‘De flow van het geluk – Gebruik de wetenschap van het geluk voor blijven succes in je leven‘ geeft Emma Seppäla aan hoe je je veerkracht kunt aanboren. Je kunt dit doen door je lichamelijke welzijn te vergroten. Want dit beïnvloedt je stemming.

Zij geeft hiervoor een aantal tips (met vrije invulling van mijn kant):

  • Leer je ademhaling te gebruiken voor het hanteren van stress en het verkrijgen van meer energie

Adem een paar minuten per dag vier tellen in, houd je adem vier tellen vast en adem vier tellen uit. Met deze ademhaling temper je de vecht- en vluchtreactie. Dit is de reactie van ons lichaam in tijden van stress, waarbij het lichaam zich als het ware voorbereidt om te vechten of te vluchten. Ons bloed gaat sneller stromen en adrenaline komt vrij.

Dat was lang geleden nuttig als er een grote woeste beer op ons kwam afgerend. Maar tegenwoordig lopen er geen wilde beren meer in onze omgeving (we zien wel vaak beren op de weg en die dragen vaak ook bij aan stress, maar dat is een ander verhaal). Chronisch in de vecht- of vluchtstand staan is schadelijk voor onze gezondheid.

  • Maak een wandeling 

Wandelen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Als ik vastzit of ergens niet uitkom met bijvoorbeeld een opdracht die ik doe, ga ik regelmatig even wandelen. Door letterlijk in beweging te komen, gaan ook mijn ideeën weer stromen.

  • Zorg goed voor je lichaam

In tijden van stress had ik vaak de neiging om meer te snoepen en minder te bewegen. Tegenwoordig besef ik hoe belangrijk het is om juist dan goed voor mezelf te zorgen. Dat betekent niet alleen gezond eten en bewegen, maar ook bijvoorbeeld uitgebreid een douche nemen met lekkere douchegel, genieten van een mooie film en op tijd naar bed gaan.

  • Doe rustige activiteiten

Laat uitgaan en flink doorhalen is niet de beste manier om je veerkracht te ontwikkelen, hoe leuk dat soms ook kan zijn. Voor mij werkt bijvoorbeeld lezen heel goed, of tekenen. Het zijn momenten waarop ik even in mijn ‘eigen’ wereld ben, zonder allerlei impulsen van buiten.

  • Omhels je dierbaren

Ik vond het zo leuk dat Seppäla deze tip noemde in haar boek! Ik heb de meiden verteld dat een fijne omhelzing van tenminste 20 seconden bepaalde goede stofjes in je lichaam aanmaakt (oxytocine), waardoor je je fijn voelt. We knuffelen dan ook vaak! Lenthe heeft aangegeven dat er minstens drie keer per dag geknuffeld moet worden: ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. En als ik er niet ben ’s middags, moeten de knuffels ingehaald worden.

Als je leert om je veerkracht aan te boren, herstel je niet alleen sneller van stressvolle situaties. Het helpt je ook om de moed te vinden om spannende situaties aan te gaan.  

Food for thought

Wanneer voelde jij je voor het laatste moedig? Wat heb je toch gedaan waarvoor je veel moed nodig had? En hoe zit het met jouw veerkracht? Herstel je snel na een stressvolle situatie of periode? Of heb je daar langer de tijd voor nodig? En wat doe jij dan om te herstellen?


DROOM GELUK

Deze blogpost is de 6e post in een serie blogposts over de 10 sleutels voor geluk, gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.  Hier zijn de andere sleutels:

  1. DDoelen: richting geven aan je leven, doelen stellen en deze stap voor stap realiseren.
  2. RRelaties: jezelf verbinden met anderen.
  3. OOpenheid en zingeving: open staan en op zoek gaan naar het grotere geheel.
  4. OOpmerken en waarderen: de wereld om ons heen zien en appreciëren.
  5. MMezelf zijn: jezelf aanvaarden en goed in je vel zitten.
  6. GGeven: delen en iets doen voor andere mensen.
  7. EEmoties: gevoelens uiten en een positieve houding aannemen.
  8. LLichaam: goed voor je lichaam zorgen, bewegen en gezond eten.
  9. UUitproberen: nieuwsgierig en leergierig zijn, groeien en bijleren.
  10. KKracht: moedig zijn en veerkracht ontwikkelen (deze blogpost).

2 reacties

    • Sascha zegt:

      Dag Iete, wat leuk dat je er wat aan hebt! Goed ademhalen is inderdaad zó belangrijk. En je hebt je adem altijd bij je. Als ik merk dat ik me even dreig te verliezen in de drukte, ga ik altijd terug naar mijn ademhaling. Fijne dag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *