5 tips om ongestoord te werken, lezen of mediteren – mét kids

Ken je dat? Je wilt graag nog even iets doen, bijvoorbeeld ongestoord een ingewikkelde werkmail afronden, mediteren of rustig de krant lezen. Maar je lieve bloedjes van kinderen vragen om de paar minuten je aandacht.

“Mama, waar is mijn etui /mijn knuffel / het doosje met mijn melktandjes?”

“Mama, mag ik wat drinken / een koekje / op de iPad?”

“Mama, zij doet vervelend / ik verveel me / wat ben je aan het doen / kom je met me spelen?”

Ik moet bekennen dat ik er in het verleden regelmatig hoorndol van werd. 

Nog heel even dit afmaken en dan ben ik klaar, dacht ik op zo’n moment. Dan is het uit mijn systeem en blijft er niet zo’n stemmetje in mijn hoofd zeuren dat ik nog iets moet doen. Maar steeds stond één van mijn meiden aan mijn bureau.

Eigenlijk voelde ik me diep van binnen schuldig dat ik even wat af wilde maken of iets voor mezelf wilde doen. Dus antwoordde ik toch op hun vragen, bemiddelde ik in ruzietjes en haalde ik de kast overhoop op zoek naar het doosje met melktandjes.

Met als gevolg dat het nog langer duurde voordat ik de klus had geklaard en ik ondertussen steeds geïrriteerder raakte. Tot ik mezelf erop betrapte dat ik begon te snauwen. En dat wilde ik niet!

Hoe kon ik het anders doen? Hoe kon ik zorgen dat ik af en toe even tijd had om wat voor mezelf te doen terwijl ik thuis was, zonder geïrriteerd te raken?

Ik kón natuurlijk de keuze maken om datgene wat ik graag wilde doen naar een ander moment uit te stellen. Maar als ik nu wél even tijd voor mezelf wilde vrijmaken, moest ik zorgen dat ik duidelijk was naar de meiden. Én dat ik de omstandigheden creëerde waarin het voor hen makkelijker zou zijn om zichzelf bezig te houden.

5 tips om ongestoord te kunnen werken, de krant te lezen of te mediteren

Met aandacht praten of spelen met je kinderen, is natuurlijk heel erg fijn. Maar voor die momenten dat je toch even ongestoord wilt werken, de krant wilt lezen of mediteren terwijl je kinderen ook thuis zijn, kun je de volgende tips gebruiken.

1. Geef voldoende aandacht aan je kinderen op andere momenten. 

Kinderen die over het algemeen voldoende (één-op-één)  aandacht krijgen, zullen het makkelijker accepteren als ze je op een ander moment even niet mogen storen.

Kijk of je minimaal 20 minuten per dag échte aandacht aan je kind kunt geven. Hierbij ga je als ouder mee in de belevingswereld en het spel van je kind, zonder oordeel. Zo voelt je kind zich begrepen en gezien en dit verstevigt de band tussen jullie.

2. Voordat jij aan jouw activiteit begint, kun je even de tijd nemen om je kinderen te ‘installeren’, zodat zij zichzelf bezig kunnen houden.

Leg bijvoorbeeld papier en stiften of knutselspullen klaar, een boekje of een spelletje dat zij zelf kunnen doen. En ja, een filmpje met beperkte lengte op de iPad is ook een optie. Mijn meiden vinden allebei het programma Klokhuis bijvoorbeeld heel leuk. En ze leren er ook nog wat van. Zo kan ik zonder schuldgevoel en ongestoord mijn blogpost even redigeren.

3. Geef duidelijk aan hoe lang je kinderen jou niet mogen storen.

Maak duidelijk dat zij zich nu bijvoorbeeld een half uurtje zelf moeten vermaken en dat jij daarna weer beschikbaar bent.

Zet een timer (of gebruik een zandloper) en vertel je kinderen dat ze je pas mogen storen als de timer is afgegaan. Tenzij er natuurlijk brand uitbreekt of iemand zich een gat in haar hoofd valt.

Wanneer de timer afgaat, is het natuurlijk wel de bedoeling dat je stopt met waarmee je bezig was (dat vind ik nog wel eens moeilijk als ik heel gefocust ben) en aandacht aan je kinderen geeft.

Kijk goed naar wat je redelijkerwijs mag verwachten van je kind, gezien zijn of haar leeftijd en karakter.

Je mag van een kind van twee jaar bijvoorbeeld niet verwachten dat zij zichzelf een uur lang bezighoudt. En je kunt van een kind dat jou tot nu toe iedere tien minuten nodig had, niet ineens verwachten dat hij je een uur lang met rust laat. Bouw het langzaam op en geef hem de tijd om te wennen.

Als extra hulpmiddel kun je bijvoorbeeld een zelf geknutseld bordje op de deur hangen met een symbool dat voor iedereen duidelijk maakt dat mama even niet gestoord wil worden.

Zit je in dezelfde kamer? Dan kan misschien een knuffelbeestje of een zandloper op tafel dezelfde functie vervullen. En misschien willen je kinderen zelf ook wel een bordje ophangen als zij even niet gestoord willen worden.

4. Benoem achteraf hoe fijn je het vindt dat je kinderen jou tijdens de afgesproken tijd niet hebben gestoord en dat je nu tijd voor hén hebt.

Dit geldt zeker voor de iets jongere kinderen die  moeten wennen aan het feit dat jij niet altijd beschikbaar bent. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Wat fijn dat ik dit af heb kunnen maken. En nu hebben we meer tijd om samen iets leuks doen. Wat zou je willen doen?”

5. Heb je een partner en is die in de buurt? Vraag hem of haar dan om beschikbaar te zijn voor de kinderen gedurende de tijd dat jij jouw taak afmaakt of de krant leest.

Als je kind dan vol enthousiasme wil laten zien dat ze gepoept heeft in de vorm van de letter S (sorry, echt gebeurd), heeft ze toch een aanspreekpunt. En andersom kan je partner dan ook het niet-storen bordje op de deur hangen als het nodig is. Op dat moment zorg jij dat je beschikbaar bent voor eventuele enthousiaste mededelingen van je kinderen.

Het belang van af en toe even niet beschikbaar zijn

Bovenstaande tips hebben als voordeel dat je je taak sneller kunt afmaken. Of dat je wat tijd voor jezelf hebt gecreëerd om ongestoord de Linda. te lezen, te mediteren of een lang uitgesteld telefoontje te plegen. Daarna kun je weer beschikbaar en aanwezig zijn voor je kind, zonder dat zeurende stemmetje in je hoofd dat je nog iets moet of wilt doen.

Maar er is nog een groter voordeel. Je kind leert op deze manier zichzelf beter te vermaken en bij eventuele kleine obstakels eerst zelf een poging te doen om het op te lossen. Zo wordt ook zijn zelfredzaamheid vergroot.

Je kind leert begrijpen dat er grenzen zijn en dat je niet altijd beschikbaar bent. Fijn voor jou op de korte termijn.  Én fijn voor je kind op de langere termijn!
 

Food for thought

Zijn jouw kinderen gewend dat ze je af en toe even niet mogen storen of ben je altijd beschikbaar voor ze? Hoe zou het zijn om af en toe momenten in te bouwen waarop je niet gestoord wordt? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *