Vier vragen voor drukke sukkels…

‘Hoe gaat het?’, vraagt een vriendin die ik al een paar weken niet meer heb gezien. Bijna zeg ik automatisch: ‘druk!’ Maar ik kan het woord nog net binnenhouden. Want ik heb me voorgenomen om het ‘d-woord’ niet meer te gebruiken.

Druk is namelijk voor sukkels. Althans, dat las ik een tijdje geleden in een krantenartikel dat gaat over het boek ‘Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld’ van psycholoog Tony Crabbe.

En ik wil liever geen sukkel zijn.

Maar wat ís druk nou eigenlijk? Wanneer heb ik het gevoel dat ik het (te) druk heb? Met een gezin met twee meiden op de lagere school, opdrachten als freelancer, een praktijk als kindertherapeut en life coach en een nieuwe website heb ik nu eenmaal veel op mijn bord. En toch voel ik me niet altijd druk.

‘Druk’ zit ‘m blijkbaar niet alleen in het aantal items op mijn to-dolijstje. Het is óók de druk die ik mezelf opleg. 

De druk om het goed te willen doen. De druk om ‘bij te willen blijven’ met mijn e-mails en op Facebook. De druk om nu toch eindelijk minimaal een half uur per dag te gaan tekenen, gitaarspelen, pianospelen, schrijven, sporten. Dat is druk die ik mezelf opleg. Maar dat is het niet alleen.

Ik voel ook druk wanneer het me niet lukt om langere tijd ongestoord aan één activiteit te besteden.

Ben ik net lekker bezig, word ik steeds afgeleid door inkomende appjes, mailtjes, collega’s of mijn kinderen. Ken je dat? Het continue schakelen tussen meerdere dingen geeft onrust en een opgejaagd gevoel. Tegenwoordig zet ik mijn mail of telefoon uit wanneer ik een paar uur ongestoord wil werken. Of ik vertel mijn meiden dat ze me een half uur niet mogen storen, behalve als het huis afbrandt of iemand zich een gebroken been op de trampoline springt.

Inzicht in wanneer jij het gevoel hebt dat je het druk hebt, is een stap op weg naar geluk.

Vier vragen die je hierbij kunnen helpen:

  • Waar besteed je je tijd écht aan?

    Een week heeft 168 uur. Hoeveel uur besteed je aan series kijken op Netflix (guilty!), spelen met je kinderen, slapen, werken, Facebook checken, het huishouden, uitgaan met vrienden? Houd een week een logboek bij (wees eerlijk!) en kijk eens waar je je tijd werkelijk aan besteedt. Dit kan tot verrassende inzichten leiden, want vaak schatten we de tijd die we aan verschillende activiteiten besteden, verkeerd in. Download het logboek (Timelog) op de website, print ‘m uit en vul ‘m gedurende een week in. Wat valt je op?

  • Hoe vaak besteed jij een aantal uur achter elkaar ongestoord en vol aandacht aan een taak, een activiteit, je kinderen?

    Hoe vaak schakel je tussen verschillende taken? Hoe vaak laat je je afleiden door binnenkomende mailtjes en  appjes?  Hoe vaak ben je niet écht aanwezig bij wat je doet of met wie je bent? Soms denken we dat we het druk hebben, maar is het vooral het continue schakelen dat zorgt voor een gevoel van onrust en drukte.

  • Wanneer heb je de meeste last van een gevoel van drukte?

    Is dat in de ochtend, wanneer de kinderen naar school moeten en jij naar je werk? Is dat op kantoor, wanneer je steeds gestoord wordt door je collega’s? Of misschien in het weekend wanneer je van het voetbalveld naar de atletiekbaan racet en ’s avonds een vol sociaal programma hebt? Wat kun je doen om op die momenten toch meer rust te creëren?

  • Heb je écht te veel op je bord?

    Als je daadwerkelijk te veel op je bord hebt voor de uren die er in een dag zitten, dan is het tijd om een aantal (moeilijke) keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Het kan ook zijn dat jouw gevoel van drukte voornamelijk komt doordat je voortdurend schakelt (dus niet écht aanwezig bent bij wat je doet) of doordat je te weinig tijd neemt voor een activiteit. Dan is het belangrijk ook dáárin keuzes te maken en bijvoorbeeld je telefoon voor een bepaalde periode uit te zetten. Of een half uur eerder opstaan om te zorgen dat de ochtenden minder druk verlopen.

Of je nu echt te veel op je bord hebt, of voornamelijk het gevoel hebt dat je het druk hebt: het is belangrijk om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. En je daar vervolgens ook aan te houden.

Ik moet bekennen dat ik zelf af en toe ook nog best een sukkel kan zijn. Gelukkig (h)erken ik het nu snel en kan ik vervolgens actie ondernemen om het te veranderen. Lang leve het levenslange leren!

Food for thought
Wat heb je over jezelf ontdekt naar aanleiding van de vier vragen hierboven? Hoe kun je zorgen voor meer rust (in je hoofd)? En wat is de eerste stap die je nu gaat zetten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *