5 tips om stress tijdens de feestdagen te voorkomen (met sinterklaas- en kerstplanner)

Het was herfstvakantie en de meiden waren een paar dagen logeren in Brabant. Ik had heerlijk op mijn gemak wat boodschappen gedaan en liep net de drogist uit, toen iemand die ik niet kende me aansprak.

‘Nou, jij kan ook goed plannen!’ zei de vlotte vrouw van ongeveer mijn leeftijd. ‘Eh…’, stamelde ik en keek achterom of er niet iemand anders stond aan wie haar woorden gericht waren.

Ruim op tijd

De vrouw wees op mijn rollen sinterklaasinpakpapier. ‘Jij bent er lekker op tijd bij,’ lachte ze. ‘Oh ja,’ lachte ik terug en lichtte toe: ‘Mijn kinderen zijn uit logeren en dat is een goed moment om dit soort spullen te halen.’ We wisselden een blik van verstandhouding uit – ik durf te zweren dat ze zelf ook jonge kinderen had – alvorens onze wegen zich weer scheidden.

De vrouw moest eens weten. Ik had namelijk ook al uitgerekend hoe vaak de meiden hun schoen mochten zetten (vijf keer: elke zaterdag en woensdag nadat Sinterklaas in Nederland was aangekomen) en had alle schoencadeautjes al gekocht. En gedeeltelijk ingepakt.  Sinterklaas zou mij niet overvallen!

Zeker niet dit jaar, het laatste jaar dat Lenthe – die inmiddels zeven is – nog met haar hele ziel en zaligheid in Sinterklaas en regenboogpieten gelooft. Én wij nog één keer van haar ongebreidelde enthousiasme kunnen genieten.

Goed in plannen

De vrouw op straat had wel gelijk: plannen is één van mijn kwaliteiten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het inschatten van tijd, ruimte en afstand, maar dat is een ander verhaal).

Op de middelbare school was ik altijd op tijd klaar met leren voor proefwerken en had ik werkstukken ruim voor de deadline af. Op de universiteit luisterde ik vaak met grote ogen naar mijn medestudenten die hele nachten hadden doorgehaald om voor een tentamen te leren.

Hoe doe je dat in ’s hemelsnaam, zo’n hele nacht doorhalen?, vroeg ik me dan af. Dat kon ik alleen maar dansend en niet met mijn neus in de boeken, hoewel ik heel graag met mijn neus in de boeken zat (en zit).

Hekel aan stress

De reden dat ik zo goed was (en ben) in plannen? Ik heb een hekel aan stress. En dingen op het laatste moment moeten doen, veroorzaakt stress – bij mij althans. Ik ben namelijk niet iemand die het liefst of het best onder hoge druk werkt. Ik kán het wel, maar ik wil het gewoon niet.

En ik zie geen reden om stress te hebben als het niet nodig is, dat wil zeggen: als het dingen betreft die vooruit te plannen of te doen zijn.

Zoals cadeautjes kopen voor de feestdagen. Want hoewel de Man veel voor zijn rekening neemt, is dat nog altijd een van de taken waarvoor ik verantwoordelijk ben (in tegenstelling tot het voor mij onbegrijpelijke fenomeen strijken bijvoorbeeld, overigens niet een van mijn kwaliteiten, waar ik eerder een blogpost over heb geschreven).

En zo leidt mijn hekel aan stress ertoe dat ik vaak al een paar weken voor Sinterklaas of Kerst de cadeautjes in huis heb.

Op de laatste dag voor Sinterklaas voor mij dus geen naarstige zoektocht meer naar dat ene cadeau dat net overal uitverkocht blijkt te zijn of een koortsachtige race naar de drogist voor inpakpapier.

Wat niet te plannen valt

Voor sommige stressvolle gebeurtenissen die zich voordoen in de aanloop naar of tijdens de feestdagen valt natuurlijk niet te plannen. Onverwachte gebeurtenissen of een gespannen relatie met naaste familieleden kunnen roet in het kerstdiner gooien.

Dan komt het in het eerste geval aan op improviseren. En in het laatste geval kun je je alleen mentaal voorbereiden of het besluit nemen om Kerst (of Sinterklaas) dit keer in een hutje op de hei te vieren.

Maar ben jij zo iemand die de avond vóór Sinterklaas of Kerst nog hijgend van de ene naar de andere (speelgoed)winkel rent en voor wie dit ongewenste stress oplevert, dan heb je misschien wat aan onderstaande tips.  

5 tips om stress tijdens de feestdagen te voorkomen

5 tips om stress tijdens de feestdagen te voorkomen

  • 1. Vraag jezelf af wat je nú al kunt doen, zodat je minder stress tijdens de feestdagen hebt.

    Heb je al gecheckt of je nog voldoende pakpapier hebt? Kun je nu al bepaalde (schoen)cadeautjes kopen of bestellen via internet? Of lijstjes maken met cadeau- of surprise-ideeën? Kun je nu al beginnen met het uitzoeken van recepten voor het kerstdiner thuis of voor de klas van je kind op school? Of met het kopen van kerstkaarten of spullen om zelf kerstkaarten te maken, als je dat leuk vindt?

    Download de gratis Sinterklaasplanner en Kerstplanner hier.

    2. Pak je agenda erbij en plan je voorbereidingen in op voor jou handige momenten.

    Bijvoorbeeld als de kinderen er niet zijn of wanneer het rustig is in de stad. Kun je meerdere momenten over de komende weken inplannen om je voor te bereiden op de feestdagen? Doe dat dan. Want soms levert het idee dat je alles in één keer moet doen, ook stress op. Het is in ieder geval handig om niet tot het allerlaatste moment te wachten met de voorbereidingen.

  • 3. Kun je de hulp inschakelen van anderen?

    Kijk of je de taken kunt verdelen met je partner of vriendinnen. Kunnen je kinderen ergens spelen, terwijl jij inkopen doet? Kun je dit jaar vragen aan alle gasten om iets mee te nemen voor het kerstdiner, zodat jij niet uitgeput en verhit van uren koken aan tafel schuift?

  • 4. Laat je ‘perfectionista’ los en realiseer je ‘This, too, shall pass’.

    Eigenlijk zijn dit twee tips in één. We willen graag dat de feestdagen vlekkeloos verlopen, dat iedereen blij is met de cadeaus, dat het kerstdiner niet aanbrandt, dat er geen onvertogen woord valt en dat heel december één grote gezellige feestperiode is. Dat is de ‘perfectionista’ in ons. En die kan het ons soms flink lastig maken en voor onnodige stress tijdens de feestdagen zorgen.

    Maar als de realiteit niet overeenkomt met je verwachtingen en je eigenlijk het liefst de hele maand december zou willen wegkruipen onder de dekens, denk dan: ‘Ook dit gaat weer voorbij’.

  • 5. Bouw genoeg rustmomenten in 

    Ik weet het: het ís al een drukke periode, de maand december. Maar juist in drukke periodes is het extra belangrijk om genoeg rustmomenten in te bouwen. Je kunt denken aan mini-pauzes van vijf minuten om even rustig adem te halen of uit het raam te staren en aan langere pauzes met een kop thee of warme chocolademelk op de bank. Een rondje wandelen of hardlopen (als je daarvan houdt) kan ook helpen om te ontspannen. Kijk wat voor jou werkt.

    Wanneer je voldoende rust inbouwt, ben je beter in staat om de decemberdrukte het hoofd te bieden en geduldig te blijven met degenen die je dierbaar zijn.

    De feestdagen brengen niet alleen voor volwassenen de nodige opwinding mee: ook voor kinderen is de decembermaand druk. Merk je dat je kinderen te veel last hebben van alle drukte? Kijk dan waar je ze kunt helpen om – net als jij – voldoende rust te vinden.

De planning van mijn jongste telg

Geen stress tijdens de feestdagen met een goede voorbereiding.
Lenthe is nu al bezig met haar voorbereidingen voor Sinterklaas

Mijn gevoel voor planning is inmiddels overgewaaid naar mijn jongste telg. Zij is al aan haar verlanglijstje begonnen, nog ruim voordat Sinterklaas in het land is. Daarbij deelde zij me mee dat ze er dit jaar, net als vorig jaar, ook nog ‘een verrassing’ op zou zetten. Want dat was vorige keer ook goed bevallen.

‘Nou,’ zei ik tegen mijn jongste telg, ‘Ik denk dat Sinterklaas het fijn vindt als je hem wat meer ideeën geeft.’

Want Sinterklaas wil zich natuurlijk wel graag voorbereiden en alles goed plannen. Zodat-ie geen last heeft van stress tijdens de feestdagen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *