Wat ik doe als ik me down voel

Als je een beetje bent zoals ik (en zoals alle andere mensen die ik ken), heb je vast ook van die momenten dat je je down voelt.

Dat je te veel werk hebt of te weinig. Dat je je zorgen maakt over je kinderen, over je financiële situatie, over je ouders, over je relatie. Dat je slecht slaapt en je uitgeput voelt.

Dat je je onzeker voelt over je toekomst en dat je niet weet welke weg je in wilt slaan. Of dat je je simpelweg rot voelt zonder direct aanwijsbare reden.

Niet onder het tapijt

Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat je je gevoelens maar onder het tapijt moet schuiven en gewoon moet doorgaan.

Want consequent negeren hoe je je voelt betekent dat je mogelijk belangrijke ‘wegwijzers’ negeert, dat je bepaalde tekenen die je kunnen helpen om zaken te verwerken of je leven anders vorm te geven, mist.

Rottige gedachten

Maar in veel gevallen gaan rottige gevoelens samen met rottige gedachten. En kan het gebeuren dat je soms in een kringetje blijft ‘ronddenken’, zonder dat er iets constructiefs uit voort komt.

Je blijft bijvoorbeeld langer dan gebruikelijk piekeren of je merkt dat je alleen maar boze gedachten hebt. Als je hierin blijft hangen, kun je jezelf verder de put in denken. En blijf je je down voelen.

Wat ik doe als ik me down voel

Mijn feel-better lijst

Ik heb voor mezelf een lijst gemaakt met dingen waardoor ik me beter voel: mijn ‘feel-better lijst’. Dat lijstje pak ik erbij als ik me down voel en in denkkringetjes blijf ronddraaien. Ik deel graag mijn lijst met je. Misschien inspireert het je tot het maken van je eigen lijstje als je dat nog niet hebt.

  • Wandelen door de stad (na de stedentrip naar Parijs met mijn oudste dochter, heb ik een app gedownload met wandelingen door Amsterdam, die ik binnenkort ga uitproberen. Toerist in eigen stad!).
  • De Flow lezen. Dat kan een nieuwe Flow zijn die ik nog niet uit heb, of ik pak een oude uit de kast.
  • Fijne filmpjes kijken op Youtube van creatievelingen of ‘bulletjournalists’ (bijvoorbeeld Amanda Rach Lee of Boho Berry).
  • In mijn bulletjournal werken: mijn week of maand opzetten en plannen, overzicht creëren.
  • Tekenen, op papier of op mijn iPad.
  • Onder een dekentje op de bank een mooie roman lezen.
  • Thee (gekaramelliseerde peer) drinken uit een speciale mok.
  • Met een goede vriend(in) afspreken.
  • Iets opruimen of ‘reorganiseren’: een kastje, mijn bureau, mijn tekenspullen.
  • Muziek opzetten: van een hiphop-nummer tot een ballad, net waar ik zin in heb.
  • Knuffelen met mijn meiden – helpt altijd!
  • Een goed gesprek met de Man.
  • Handlettering oefenen, in een oefenboek of gewoon zelf wat aanrommelen.
  • Dansen of op een andere manier bewegen.
  • Iets nieuws leren: bijvoorbeeld hoe je een digitale bulletjournal kan maken.
  • Naar de bibliotheek gaan: al die boeken bij elkaar! En het kost bijna niets om lid te zijn van de bieb!
  • Iets doen voor iemand anders: een kaartje maken, een appje sturen om te laten weten dat ik aan die persoon denk.
  • In mijn eentje een latte macchiato drinken in een nieuw koffietentje of op mijn vaste stek.
  • Een interessante podcast luisteren.
  • ‘s Ochtends de dag goed beginnen door te lezen in een non-fictieboek.
  • Mediteren; ik gebruik hier de Engelse app Headspace voor.
  • Een warme douche nemen en mezelf daarna insmeren met mijn favoriete bodycrème.
  • Eén-op-één tijd met de meiden; samen iets creatiefs doen, bakken, kletsen, of naar de Albert Cuypmarkt.
  • Bij de bakker lekker (rozemarijn)brood halen en eten met een beetje boter of olijfolie en zout.
  • Hapjesavond: in plaats van een gewone avondmaaltijd allemaal kleine hapjes eten. Instant gezelligheid.
  • Met z’n vieren samen naar een tv-programma kijken dat we allemaal leuk vinden.
  • Opschrijven waar ik dankbaar voor ben.
  • Op tijd naar bed gaan – de volgende ochtend ziet de wereld er toch vaak anders (beter) uit, is mijn ervaring, zeker als je voldoende hebt geslapen.
  • Mezelf afvragen: ‘Heb ik nu, op dit moment, echt een probleem?’ Het antwoord is meestal nee. Want veel ‘problemen’ hebben te maken met zaken die in de toekomst liggen of in het verleden.
  • Mezelf aankleden en make-up opdoen, zelfs als ik er geen zin in heb en nergens naartoe hoef. Als ik er beter uitzie, voel ik me vaak ook beter.
  • In het verlengde van het vorige punt: toch even naar buiten, zelfs als ik geen zin heb. Al is het alleen maar om een boodschap te doen.
  • Met aandacht een aflevering kijken van een fijne serie op Netflix. (Wat iets anders is dan een hele serie bingewatchen.)
  • ‘s Avonds kaarsjes aansteken.
  • Stickers of andere bulletjournal-gerelateerde dingen ontwerpen op mijn iPad en maken met mijn snijmachine.
  • Mezelf toestaan om gewoon niets te doen en uit het raam te staren.
  • Opschrijven wat me dwars zit of waardoor ik me down voel. Uit mijn hoofd op papier.
  • Me realiseren: ‘This, too, shall pass’. Alles is aan verandering onderhevig, niets blijft hetzelfde.

Bijkomende voordelen

Een bijkomend voordeel van het maken en herlezen van mijn feel-better lijst is dat ik me dankbaar voel voor alle mogelijkheden die binnen mijn bereik liggen om te zorgen dat ik me beter voel op de momenten dat ik het moeilijk heb.

Daarnaast dient mijn lijst ook als geheugensteuntje: in het nu, op dit moment, heb ik meestal geen echte problemen.

En: alles gaat uiteindelijk voorbij. Dus ook mijn slechte bui.

Food for thought (and action)

Hoe ziet jouw ‘feel-better lijstje’ eruit? Hoe kun jij ervoor zorgen dat je je weer iets beter voelt? Welke kleine stappen kun je nemen? Wat zijn gedachten die je kunnen helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *